Full version: ohyra?
Linahl
Hej

Jag har i år skaffat mitt första växthus, är därför inte så rutinerad på området smile.gif

Igår hittade jag bladlöss på mina tomatplantor. Men bara på bladen längst ner mot jorden. Vad gör jag? Tyvärr har jag inte några av mina växter i krukor, så jag är rädd att även de andra växterna kan bli drabbade sad.gif

I mitt växthus finns: kryddor av all de slag, kiwi, physalis, vinranka, smultron, jordgubbar oxg så då tomaterna. Både röda och gula körsbärstomater.

Jag brukar vattna på kvällen, varje kväll när dte varit så här varmt. Är det bra eller dåligt? Jorden är konstant fuktig. Knakse man ska låta den torka ut någongång. Sen läste jag någonsatns att tomater hellre ska ha vatten på morgonen, stämmer detta?

Tacksam för svar från er lite mer kunniga
Ally
Mycket bladlöss och jätte många tomatplantor?
Varför inte bara klämma ihjäl dom?
Det brukar jag göra med mina rosor.... går runt och jagar bladlöss, tittar under bladen etc 000.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Japp klämma löss funkar utmärkt + man kan ju plantera in hjälpredor i växthuset typ nyckelpigor (både vuxna och larve), blomflugelarver och liknande

Angående vattningen: kvällsvattning i växthus är inte bra det ökar risken för svampsjukdomar speciellt på tomat som mycket lätt får gråmögel. Det är bättre att vattna morgon-förmiddag så det torkar upp innan natten kommer. +Det är bra om jorden får torka upp mellan vattningarna.
Linahl
Tack snälla för svar.

Vad händer om jag inte får död på bladlössen? Hur påverkar det mina tomater?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon