Full version: ohyra?
Linahl
Hej

Jag har i r skaffat mitt frsta vxthus, r drfr inte s rutinerad p omrdet smile.gif

Igr hittade jag bladlss p mina tomatplantor. Men bara p bladen lngst ner mot jorden. Vad gr jag? Tyvrr har jag inte ngra av mina vxter i krukor, s jag r rdd att ven de andra vxterna kan bli drabbade sad.gif

I mitt vxthus finns: kryddor av all de slag, kiwi, physalis, vinranka, smultron, jordgubbar oxg s d tomaterna. Bde rda och gula krsbrstomater.

Jag brukar vattna p kvllen, varje kvll nr dte varit s hr varmt. r det bra eller dligt? Jorden r konstant fuktig. Knakse man ska lta den torka ut ngongng. Sen lste jag ngonsatns att tomater hellre ska ha vatten p morgonen, stmmer detta?

Tacksam fr svar frn er lite mer kunniga
Ally
Mycket bladlss och jtte mnga tomatplantor?
Varfr inte bara klmma ihjl dom?
Det brukar jag gra med mina rosor.... gr runt och jagar bladlss, tittar under bladen etc 000.gif
sa, mlardalen zon 2
Japp klmma lss funkar utmrkt + man kan ju plantera in hjlpredor i vxthuset typ nyckelpigor (bde vuxna och larve), blomflugelarver och liknande

Angende vattningen: kvllsvattning i vxthus r inte bra det kar risken fr svampsjukdomar speciellt p tomat som mycket ltt fr grmgel. Det r bttre att vattna morgon-frmiddag s det torkar upp innan natten kommer. +Det r bra om jorden fr torka upp mellan vattningarna.
Linahl
Tack snlla fr svar.

Vad hnder om jag inte fr dd p bladlssen? Hur pverkar det mina tomater?
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon