Hej,
Min murgröna har börjat vissna

, den står på samma ställe som den alltid har gjort, och den har vuxit massor där, men nu börjar den att sloka, är dom bara ettåriga?
//Nina
Christer i Falköping
17-01-2004, 14:41
Murgrönan vill helst ha det svalt och ljust på vintern. Vårat inomhusklimat är den inte speciellt glad i. Så försök att ha så låg temp som möjligt hos den och var lugn med vattningen.
Christer.
kolla under bladen så den inte drabbats av spinnkvalster.
det får murgröna gjärna.
botas med tobakslösning.
Hur gör man den tobakslösningen då?
Hoppas att den inte dör
Vid vilken grad kan man sätta ut den i trädgården, nu är det ju visserligen -5 i Göteborg, men snart kanske det blir bättre...
//Nina
lägg ett par fimpar i en duschflaska med vatten.
skaka den och vänta en stund innan du duschar den.
två ggr med tre dagar emellan. lycka till.
Veganvarg
20-01-2004, 16:20
Lite off topic:
Att tobakslösning kan användas som insektsgift borde väl ge en liten hint om att det kanske inte är så bra att röka...
Kan inte växterna ta stryk av tobakslösningen? Cigaretter innehåller ju så himla mycket gifter!
* skrattar*
nä det är inte bra att röka. den enda fördelen är att det finns inte något ohyra som överlever det.
växten tar inte stryk av tobak. jag brukar smula ut mellan fyra och tio fimpar i mina krukor två ggr om året. har aldrig ohyra efter det.
mina orkideer har slutat få ullöss och sköldlöss.
sprutar mina nyköpta växter och har en färdig lösning att använda vid behov. fungerar på växter utomhus också.
Christer i Falköping
20-01-2004, 18:37
Ställa ut den förrän till våren går nog inte så bra. Tänk vilken chock det måste bli för den att komma från varmt till kallt så fort. Men det finns en sak du kan göra. Om du sätter en kartongskiva, som är större än krukan, under växten så hindrar du värmen från elementet att komma direkt på den. Samtidigt blir det kallt från fönstret. Duscha den ibland också, då klarar den sig kanske.
Christer.
Eva i Skåne
20-01-2004, 20:49
CITAT (pejori @ 20-01-2004, 17:05)
* skrattar*
nä det är inte bra att röka. den enda fördelen är att det finns inte något ohyra som överlever det.
växten tar inte stryk av tobak. jag brukar smula ut mellan fyra och tio fimpar i mina krukor två ggr om året. har aldrig ohyra efter det.
mina orkideer har slutat få ullöss och sköldlöss.
sprutar mina nyköpta växter och har en färdig lösning att använda vid behov. fungerar på växter utomhus också.
Det är nästan så man behöver värva rökande bekanta
Är det askan som man användeer eller går det lika bra med "orökt" tobak?
Slutade röka för en månad sen, å vill ju inte behöva börja för att rädda murgrönans liv
//Nina
det går jättebra med orökt tobak.
det är mer nikotin i den.
åh va bra jag har ett par cigaretter kvar från då jag slutade röka för fyra år sedan ,då kan jag göra mej av med dom nu i mina krukor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.