Nina S
Hej,

Min murgrna har brjat vissna sad.gif , den str p samma stlle som den alltid har gjort, och den har vuxit massor dr, men nu brjar den att sloka, r dom bara ettriga?

//Nina
Christer i Falkping
Murgrnan vill helst ha det svalt och ljust p vintern. Vrat inomhusklimat r den inte speciellt glad i. S frsk att ha s lg temp som mjligt hos den och var lugn med vattningen.
Christer.
pejori
kolla under bladen s den inte drabbats av spinnkvalster.
det fr murgrna gjrna.
botas med tobakslsning.
Nina S
Hur gr man den tobakslsningen d?

blink.gif

Hoppas att den inte dr sad.gif
Vid vilken grad kan man stta ut den i trdgrden, nu r det ju visserligen -5 i Gteborg, men snart kanske det blir bttre...

//Nina
pejori
lgg ett par fimpar i en duschflaska med vatten.
skaka den och vnta en stund innan du duschar den.
tv ggr med tre dagar emellan. lycka till.
Veganvarg
Lite off topic:

Att tobakslsning kan anvndas som insektsgift borde vl ge en liten hint om att det kanske inte r s bra att rka... laugh.gif

Kan inte vxterna ta stryk av tobakslsningen? Cigaretter innehller ju s himla mycket gifter! unsure.gif
pejori
* skrattar*
n det r inte bra att rka. den enda frdelen r att det finns inte ngot ohyra som verlever det.
vxten tar inte stryk av tobak. jag brukar smula ut mellan fyra och tio fimpar i mina krukor tv ggr om ret. har aldrig ohyra efter det.
mina orkideer har slutat f ullss och skldlss.

sprutar mina nykpta vxter och har en frdig lsning att anvnda vid behov. fungerar p vxter utomhus ocks.
Christer i Falkping
Stlla ut den frrn till vren gr nog inte s bra. Tnk vilken chock det mste bli fr den att komma frn varmt till kallt s fort. Men det finns en sak du kan gra. Om du stter en kartongskiva, som r strre n krukan, under vxten s hindrar du vrmen frn elementet att komma direkt p den. Samtidigt blir det kallt frn fnstret. Duscha den ibland ocks, d klarar den sig kanske.
Christer.
Eva i Skne
CITAT (pejori @ 20-01-2004, 17:05)
* skrattar*
n det r inte bra att rka. den enda frdelen r att det finns inte ngot ohyra som verlever det.
vxten tar inte stryk av tobak. jag brukar smula ut mellan fyra och tio fimpar i mina krukor tv ggr om ret. har aldrig ohyra efter det.
mina orkideer har slutat f ullss och skldlss.

sprutar mina nykpta vxter och har en frdig lsning att anvnda vid behov. fungerar p vxter utomhus ocks.

Det r nstan s man behver vrva rkande bekanta laugh.gif
Nina S
r det askan som man anvndeer eller gr det lika bra med "orkt" tobak?

Slutade rka fr en mnad sen, vill ju inte behva brja fr att rdda murgrnans liv biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

//Nina
pejori
det gr jttebra med orkt tobak.
det r mer nikotin i den.
yla
h va bra jag har ett par cigaretter kvar frn d jag slutade rka fr fyra r sedan ,d kan jag gra mej av med dom nu i mina krukor rolleyes.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon