Först och främst vill jag tacka er alla för all den matnyttiga information som finns här i forumet. Jag har aldrig odlat något tidigare i hela mitt 38-åriga liv - men denna sommar har jag långledigt och har flyttat ut på en skärgårdsö (Bohuskusten strax norr om Göteborg - vet inte vilken zon det är), och plötsligt kom suget. Många resor in till stan och diverse handelsträdgårdar senare står halva altanen med prunkande grönsaker i krukor. Alla besökare prisar mig - den eviga blomdödaren - som någon med "gröna fingrar", vilket enbart är detta forums förtjänst då jag läst och försökt följa alla råd :)
Eftersom detta är en klipptomt har jag bara en väldigt liten yta med friland att tillgå, så den har blivit huvudsakligen kryddland. Alla grönsaker står i krukor (stora).
Efter denna långa inledning kommer så min första frågegrupp - om tomaterna.
Fråga 1 - Vad ÄR det för nåt?
Jag har tre busktomater. en köpte sambon och två fick min mamma av en vän - alltså har jag ingen ANING om vad det är för tomater (annat än att det som sagt skall vara busktomater alla tre). De har varit tripp-trapp-trull ända från början. En skjöt iväg fort som tusan och blev snabbt stor och buskig, en växte något långsammare och var mellanstor och den sista var (och är) riktigt liten. Den sista veckan har mellantomaten fått en enorm växtspurt och nästan hunnit ifatt den stora. Den största når mig nu till hakan, den mellersta till bröstet och den lille till knäna (jag är 1.69 lång). Bilder på själva buskarna:

Medelstor & Stor Tomatbuske C:a 130-150 cm höga

Den lilla tomatbusken c:a 40 cm hög
Jag trodde länge att den stora och mellanstora tomaten var samma sort - bladen och blommorna var ytterst lika varandra. Men nu, när jag tittar på frukterna, ser jag att så inte är fallet alls. Detta är tomaternas frukter:

stor tomat frukt

mellan tomat frukt

liten tomat frukt
Så, jag förstår att det är mycket begärt att komma med exakta svar på vad detta är för tomater - men en liten hint skulle vara hjälpsamt :) De droppformade frukterna, är det plommontomater tro? Och den lille? Den är ju mini mini jämfört med de andra två, men som ni ser hindrar det den inte det minsta att sätta mängder med frukt. Alla svar emottages med tacksamhet =)
Fråga två - busktomater och tjuvning?
Jo, jag har förstått att busktomater inte skall tjuvas - men mina två stora tomater håller ju på att bli *enorma*, och där är mängder med frukter och kart. De har tidigare stötts med pinnar (den största hade till slut 4:)) men fick igår varsin stor båge till stöd, för om jag inte binder upp dem så rasar de ihop av sin egen tyngd efter ett litet tag. Jag har förstått från forumet och annan internetsökning att busktomater som sätts i kruka istället för på friland ofta drar iväg och blir större än vad de annars skulle ha blivit - men med så här mycket blommor och kart på gång, är det inte befogat att tjuva i alla fall - och låta plantans kraft gå till att få ordning på frukten den redan har på gång?
Fråga tre - gödning och jord?
Jag satte om tomaterna från de små krukor de kom ifrån plantskolan i (början av maj ungefär, minns inte riktigt) till först medelstora krukor och sedan (i början av juni) till de stora krukor ni ser på bilderna. Att lyfta från mellanstora till stora var inget de tog skada av tror jag. Rötterna hade totalt fyllt de medelstora krukorna så jag lyfte ur dem komplett oskadade. De är satta i planteringsjord från bauhaus (ni vet, 5 säckar för 100 kr) med varsinn rejäl näve kogödsel i botten på gropen jag satte dem i, och några nävar kogödsel utblandat i jorden jag fyllde upp med. Vid det här laget ser man fina rötter klättra upp på toppen av jorden, så jag skulle gissa att även dessa krukor är fyllda till bredden av rötter.
Så vad gör jag nu? Jag befinner mig som sagt på en ö, och en där färjan bara går 2 ggr om dagen, så att åka in och handla saker till växterna är ett jätteprojekt. Det jag har att tillgå här på ön är:
- Massor av planteringsjord
- En nästan full säck med kogödsel
- En stor säck leca kulor
- Flytande näring (VitaGro)
- Vår egen kompost (om man gräver en bit kommer man ner till förra årets lager som nu är väldigt fin mull)
- En toalett med separator och masknedbrytning av det "hårda" avfallen. Finfin "människogödsel" i botten ;)
- Katter, som kissar och bajsar delvis utomhus och delvis i pappers-strö (som går fint att kompostera. Ingen aning om det skulle vara användbart kanske? :)
Ursäkta mitt gigantiska inlägg, jag hoppas ni orkat läsa så här långt, och kanske till och med har kraft kvar att svara .
Tack på förhand!
Emma