EmmaHj
Hej alla på odla.nu forumet.

Först och främst vill jag tacka er alla för all den matnyttiga information som finns här i forumet. Jag har aldrig odlat något tidigare i hela mitt 38-åriga liv - men denna sommar har jag långledigt och har flyttat ut på en skärgårdsö (Bohuskusten strax norr om Göteborg - vet inte vilken zon det är), och plötsligt kom suget. Många resor in till stan och diverse handelsträdgårdar senare står halva altanen med prunkande grönsaker i krukor. Alla besökare prisar mig - den eviga blomdödaren - som någon med "gröna fingrar", vilket enbart är detta forums förtjänst då jag läst och försökt följa alla råd :)

Eftersom detta är en klipptomt har jag bara en väldigt liten yta med friland att tillgå, så den har blivit huvudsakligen kryddland. Alla grönsaker står i krukor (stora).

Efter denna långa inledning kommer så min första frågegrupp - om tomaterna.

Fråga 1 - Vad ÄR det för nåt?
Jag har tre busktomater. en köpte sambon och två fick min mamma av en vän - alltså har jag ingen ANING om vad det är för tomater (annat än att det som sagt skall vara busktomater alla tre). De har varit tripp-trapp-trull ända från början. En skjöt iväg fort som tusan och blev snabbt stor och buskig, en växte något långsammare och var mellanstor och den sista var (och är) riktigt liten. Den sista veckan har mellantomaten fått en enorm växtspurt och nästan hunnit ifatt den stora. Den största når mig nu till hakan, den mellersta till bröstet och den lille till knäna (jag är 1.69 lång). Bilder på själva buskarna:

Medelstor & Stor Tomatbuske C:a 130-150 cm höga

Den lilla tomatbusken c:a 40 cm hög

Jag trodde länge att den stora och mellanstora tomaten var samma sort - bladen och blommorna var ytterst lika varandra. Men nu, när jag tittar på frukterna, ser jag att så inte är fallet alls. Detta är tomaternas frukter:

stor tomat frukt

mellan tomat frukt

liten tomat frukt

Så, jag förstår att det är mycket begärt att komma med exakta svar på vad detta är för tomater - men en liten hint skulle vara hjälpsamt :) De droppformade frukterna, är det plommontomater tro? Och den lille? Den är ju mini mini jämfört med de andra två, men som ni ser hindrar det den inte det minsta att sätta mängder med frukt. Alla svar emottages med tacksamhet =)

Fråga två - busktomater och tjuvning?
Jo, jag har förstått att busktomater inte skall tjuvas - men mina två stora tomater håller ju på att bli *enorma*, och där är mängder med frukter och kart. De har tidigare stötts med pinnar (den största hade till slut 4:)) men fick igår varsin stor båge till stöd, för om jag inte binder upp dem så rasar de ihop av sin egen tyngd efter ett litet tag. Jag har förstått från forumet och annan internetsökning att busktomater som sätts i kruka istället för på friland ofta drar iväg och blir större än vad de annars skulle ha blivit - men med så här mycket blommor och kart på gång, är det inte befogat att tjuva i alla fall - och låta plantans kraft gå till att få ordning på frukten den redan har på gång?

Fråga tre - gödning och jord?
Jag satte om tomaterna från de små krukor de kom ifrån plantskolan i (början av maj ungefär, minns inte riktigt) till först medelstora krukor och sedan (i början av juni) till de stora krukor ni ser på bilderna. Att lyfta från mellanstora till stora var inget de tog skada av tror jag. Rötterna hade totalt fyllt de medelstora krukorna så jag lyfte ur dem komplett oskadade. De är satta i planteringsjord från bauhaus (ni vet, 5 säckar för 100 kr) med varsinn rejäl näve kogödsel i botten på gropen jag satte dem i, och några nävar kogödsel utblandat i jorden jag fyllde upp med. Vid det här laget ser man fina rötter klättra upp på toppen av jorden, så jag skulle gissa att även dessa krukor är fyllda till bredden av rötter.

Så vad gör jag nu? Jag befinner mig som sagt på en ö, och en där färjan bara går 2 ggr om dagen, så att åka in och handla saker till växterna är ett jätteprojekt. Det jag har att tillgå här på ön är:
  • Massor av planteringsjord
  • En nästan full säck med kogödsel
  • En stor säck leca kulor
  • Flytande näring (VitaGro)
  • Vår egen kompost (om man gräver en bit kommer man ner till förra årets lager som nu är väldigt fin mull)
  • En toalett med separator och masknedbrytning av det "hårda" avfallen. Finfin "människogödsel" i botten ;)
  • Katter, som kissar och bajsar delvis utomhus och delvis i pappers-strö (som går fint att kompostera. Ingen aning om det skulle vara användbart kanske? :)
Så, om jag vill försöka undvika att åka in och handla något speciellt tomatgödsel - vad är det bästa jag kan göra för mina kanonfina buskar som växt till sig så snällt fäör mig? Jag vill gärna vara snäll tillbaka :)

Ursäkta mitt gigantiska inlägg, jag hoppas ni orkat läsa så här långt, och kanske till och med har kraft kvar att svara .

Tack på förhand!
Emma
Tulipanaros
Grattis till jättefina tomatplantor!

Jag klarar inte av att sortbestämma tomaterna -- lite enklare blir det kanske när frukten har mognat så att form och färg syns bättre. Den päronformade skulle kunna vara gul pärontomat; den minsta skulle kanske kunna vara Tiny tim. Den andra stora tycker jag ser ut som någon körsbärstomat. Men det är bara gissningar!

Jag tycker att du verkar ha alla förutsättningar att fortsätta ta väl hand om dina tomater! Om de inte torkar ut alldels för snabbt kan de väl stå kvar i sina krukor -- eller verkar de ha vuxit ur krukorna, tycker du? Gödning tror jag att de skulle uppskatta; Bauhaus-jorden har inte mycket i sig och några nävar kogödsel har de nog ätit upp. De är inte så kinkiga; flytande näring är förstås enkelt, och om det får plats ett lager kompost eller kogödsel i krukan kommer de att gilla det. Allra viktigast är nog vatten, vatten och vatten och sol, sol sol! (Även om tomaternas smak sägs bli bättre om de får törsta lite, litegrann ibland.)
EmmaHj
Ville bara tillägga - att de stora buskarnas blad inte hänger ner till marken beror bara på att jag igår när jag band upp dem på de nya bågarna trimmade av alla blad som nuddade vid eller skymde jorden, för att jorden skall få solens fulla strålar och bli så varm som möjligt (läste det någonstans).

Hade jag tagit bilderna i förrgår hade ni inte sett krukorna ens smile.gif
EmmaHj
Tack Tulipanros, vilken snabbt svar! smile.gif
Tack för gissningsförslagen. Sambon sa att den planta han tog ut (den stora) troligen var en cocktailtomat, så det verkar stämma väl. Gul pärontomat har jag aldrig hört talas om, måste googla smile.gif

Jodå, jag har lite plats kvar att fylla upp krukorna med gödsel, även om de kommer att bli lite svårare att vattna då. Det får man väl leva med kanske smile.gif Av de alternativ jag har, tycker du kogödsel, människogödsel eller mull från komposten blir bäst? Kogödslet är ju enklast så klar, men jag skämmer gärna bort mina tomater och får stå ut med lätta äckelkänslor om annat bli bättre smile.gif

Fram till för en vecka eller två sedan tog jag hand om dem som små barn och flyttade dem soliga dagar från den plats de normalt står (syd/ost läge, helt vindskyddat - men solen försvinner omkrin 14.30) till annan plats på altanen så de fick sol hela vägen till kvällen. Vid det här laget har de blivit så stora att jag känner att jag riskerar orsaka större skada än nytta (både för dem och för min rygg...) med att hala runt dem, och hoppas på att sol från gryningen till 14.30 räcker. Borde jag ändå flytta runt dem för att få frukterna att mogna snabbare?

And, on that note, som frukterna ser ut nu... *ungefär* när kan jag förvänta mig att skörda mina första egna tomater?

Ja, jo, det blir fler frågor allteftersom några får svar. Hoppas det är ok smile.gif
Racemosa
Grattis till fina plantor! Jag har två busktomater (Golden Ida) i kruka på altanen. Jag ger lite flytande näring någon gång i veckan, häller ut vattnet från mjölkkartonger när jag sköljer ur dem, täcker med gräsklipp. Och vattnar. Och de är gigantiska. De producerar framför allt en stor mängd blomklasar. Nu har jag bestämt att sätta stopp för produktionen - det lär finnas gränser för hur många tomater som kan gå fram.
Så kanske ett tips: Ta bort en del av bladen när plantorna växt till sig, bestämd dig för när plantorna inte ska buska till sig mer och begränsa tillväxten. Lycka till!
Rosmarin
Hej Emma!

Dina tomatplantor ser jättefina ut tycker jag. Gratulerar!

Jag odlar tomater varje år. På friland, i växthuset och i kruka. I år har jag ett femtiotal plantor och så brukar det bli varje år.

På friland gräver jag ner ett lager hackade nässlor i botten på gropen 10 cm tjockt ungefär. Sedan lite jord ovanpå och så tomatplantan överst i planteringsgropen. Sedan vattnar jag regelbundet med nässelvatten som gödning. Det får även växthustomaterna och kruktomaterna. Och jag kan bara säga att de växer så att det knakar med den här behandlingen. Det lär även skydda tomatplantorna mot vissa sjukdomar. Om du har brännässlor på ön så kan du lätt tillverka din egen växtnäring. smile.gif

Nässelvatten
EmmaHj
Tack för era svar, Racemosa och Rosmarin smile.gif

Racemosa - Jag tog faktiskt ett grepp när jag fyllde på gödsel för två dagar sedan och gick över hela de 2 stora plantorna och tjuvade dem. Lillplantantan kan få växa nya grenar om den vill tycker jag smile.gif

Rosmarin - Jättefint tips. Vi har massor av brännässlor på ön och att repa några till gödsel är inga problem alls smile.gif Vad är det med just nässlor som är så gödande och parasitdödande, vet man det?

I övrigt har jag idag ett jätteproblem med min mellanstora planta som oförklarligt börjat sloka. Detta var mitt allra förstra odlingsprojekt och jag har tagit hand om dem som spädbarn, ändå var jag helt oförberedd på hur ledsen jag skulle bli när den inte mår bra. Fram till idag har alla mina grönskar visat prunkande tillväxt, men idag ser min mellantomat ut så här.

Det som är mest udda med detta är kanske att alla 3 buskarna fick samma behandling, men bara mellantomaten är ledsen. Titta GÄRNA in i den tråden och svara mig på vad som är fel och vad jag kan göra.

Till admin: Borde jag lagt min "ledsen tomat"-frågetråd i slutet på denna tråden istället för att göra en ny ber jag om ursäkt. Flytta då gärna in den hit eller säg till så gör jag det.

Tacksam för svar så jag kan rädda min baby.
MVH
Emma
EmmaHj
Jisses amalia... ett par centimeter ko-på-påse var tydligen monstermumma för tomater. (Tack för rådet!!) Idag ser de ut så här:

Tomatbuskarna 13/7

Nu är de 2 stora lika höga som jag. De båda cocktailtomaterna har tonvis med frukt, medan den vänstra ännu så länge har mest blommor. Det finns några kvistar med kart men de gömmer sig ganska långt in. Den verkar ha satt mest kraft till att växa bladverk än så länge - återigen lite förvånande för mig eftersom alla buskarna fått samma behandling med näring och gödsel etc. Kan det helt enkelt vara en senare sort?

(Redigerat) Förresten, en fråga till. skall de verkligen BLI så här stora? Jag har varit runt och surfat på allehanda tomatinfo (inklusive tomatsidan) och inga beskrivningar av busktomater nämner buskar som är 1.70 höga och fortfarande växer...

EmmaHj
Åsså var det det med artbestämningen igen. Nu har det gått en vecka sedan jag frågade och både buskar och frukter växer till sig, så kanske att nån med tomatkunskap kan känna sig säkrare nu?

Något jag finner lite udda är att tomaterna på minsta plantan (se dagsfärsk bild på alla 3 i inlägg ovan) verkar bli större än dem på den största. Nu ser frukterna ut så här (bilder på plantor från vänster till höger - cigarettpaket med för att kunna avgöra storlek smile.gif ) :

Udda formad frukt på stor tomatbuske

Frukt på minstingbusken

Frukt på stor Cocktailbuske (?)

Så, några fler takers på vad det kan vara får några tomater jag har? smile.gif
EmmaHj
CITAT (EmmaHj @ 13-07-2010, 12:53) *
Nu är de 2 stora lika höga som jag. De båda cocktailtomaterna har tonvis med frukt, medan den vänstra ännu så länge har mest blommor. Det finns några kvistar med kart men de gömmer sig ganska långt in. Den verkar ha satt mest kraft till att växa bladverk än så länge - återigen lite förvånande för mig eftersom alla buskarna fått samma behandling med näring och gödsel etc. Kan det helt enkelt vara en senare sort?

(Redigerat) Förresten, en fråga till. skall de verkligen BLI så här stora? Jag har varit runt och surfat på allehanda tomatinfo (inklusive tomatsidan) och inga beskrivningar av busktomater nämner buskar som är 1.70 höga och fortfarande växer...

Putt här också, på de frågor som inte hade med artbestämning att göra. Förstår att ingen var sugen på dem.
Säg till om jag tjôtar! spam.gif
/Emma
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är varmt och tomaterna får gott om mat + plats för rötterna kan plantorna bli bra mycket högre än växtbeskrivningarna. Jag har haft Tiny Tim som normalt sett blir en liten tomatplanta i växthus och där trivdes de så bra att de nästan blev 1m höga.
Tulipanaros
Varje sort har sina egna förutsättningar; det går inte att jämföra mellan dem. Små plantor kan ha stora frukter, stora kan ha små frukter, en är känslig för en viss sorts behandling, en annan för något annat. Det är inte konstigt att de utvecklas olika när det är olika sorter.

Ändå undrar jag lite om båda de stora verkligen verkligen är busktomater -- men har ni köpt dem som det så stämmer det säkert. De vanliga pärontomaterna (sök på yellow pearshaped eller gul pärontomat) ska tjuvas, så vitt jag vet. Det kan ju vara någon annan sort, förstås. Men om den mest blommar och växer utan att sätta särskilt mycket frukt kan det vara ett tecken på att den hade mått bra av att hållas efter litegrann.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon