Hej,
har tyvärr fått en till synes destruktiv sjukdom i mitt äppelträd. Är rädd att det är fruktträdskräfta. Innan jag tar fram såg och sekatör vill jag emellertid vara helt säker. Är det någon av er som känner igen detta på de bifogade bilderna?
Först runda mörka, insjunkna partier. Sedan torkar dom och barken spricker upp.
Vore trevligt om det inte vore kräfta men vad skulle det vara då?
Tacksam för svar.
/Swante
Hej
Jag tycker att den är fruktträdskräfta. men du kan googla på namn ( fruktträdskräfta. )
på bilder .
Obs
om du bestämma med mig att den är ( fruktträdskräfta. ) , du ska borta hela träd snabb annrs den ska smitta andra.
: H:Bassam
Detta ser misstänkt likt ut de tidiga stadierna av fruktträdkräftan ja. Ibland kan man på unga grenar förväxla det med grenskorv, men detta är mer ovanligt på äpple.
Vad är det för äppelsort? Hur gammalt är trädet?
Det handlar om ett Signe Tillisch som jag planterade 2006. Det har ännu inte burit mer än ett par ynka frukter. Den troliga kräftan började vi att se tecken på förra året (2009).
Eftersom trädet är relativt ungt vore det kanske bättre att ersätta det med ett annat eller...?
/Swante
Jan af Lisö
07-07-2010, 12:29
Men 'Signe' är ju inte känd för att lätt drabbas av kräftan !!! Kan någon ha använt smittade verktyg vid beskäring eller så kanske kräftan härstammar redan från plantskolan ?
Troligtvis var trädet sjukt redan när jag köpte det trots att det var e-planta märkt. Min sambo har alltid hävdat att "det är något fel på trädet." Det skulle kunna vara en förklaring. Ett genom sjukdom försvagat träd är väl mottagligare för kräfta än det annars skulle vara. När det gäller beskärning är det bara jag själv som gjort det så smitta genom verktyg tror jag inte mycket på.
Lutar nog åt att ersätta trädet med ett annat.
/Swante
Hej
Det är bra om du tillbaka till affären och reklamera den situationen.
H:Bassam
Jag har Signe Tillisch på min lista över sorter jag ofta ser med kräfta. Dessutom är det en sort som närapå alltid drabbas av skorv, och som jag sett fler grenskorvskador på än andra sorter. Annars är grenskorv ovanligt på äpple i mina trakter Sörmland/Uppland, men vanligt på päron. Både grenskorv och kräfta är tills vidare omöjliga att helt få bort.
Jag skulle nog grävt och dragit upp det eftersom det är ett så pass ungt träd. Om ni såg sjukdomstecken på det från början, rapportera gärna in till www.eplanta.com så att de får veta!
Jan af Lisö
12-07-2010, 09:12
CITAT (Cilla @ 09-07-2010, 23:14)

Jag har Signe Tillisch på min lista över sorter jag ofta ser med kräfta. ....!
Det var mycket intressant, för denna information har jag inte hittat i någon av mina fyra böcker om äpplen !!! ["Odla frukt" av Torsten Johnsson, "100 älskade äpplen" av Görel Kristina Näslund, Anton Nilssons "Våra äppelsorten" samt Håkan Svenssons "224 äppelsorter" (med reservation för "ungefärliga" tittlar)].
Cilla, du kan inte komplettera listan nedan med dina kräfterfarenheter på äpplen:
MYCKET KÄNSLIGA SORTER- Åkerö
- TB
- James Grieve
- Gravensteiner
- Cox Oragne
- Ribston
- Discovery
SORTER SOM DRABBAS GANSKA OFTA- Oranie
- Summerred
- Peasgood Nonsuch
- Ingrid-Marie
STÅR BRA EMOT- Säfstaholm
- Oberländer
Intressant lista det där!!! Jag har inte helt samma erfarenhet.
Mycket känsliga
Åkerö
Transparent Blanche
James Grieve
Spartan
Gravensteiner
Cox-sorterna
Signe Tillisch
Drabbas ganska ofta
Säfstaholm
Oranie
Summerred
Ingrid-Marie
Gul Richard (som dock ofta klarar kräftan rätt bra)
och en hel lång radda till
Drabbas inte lika ofta
Ribston
Grågylling
och en radda till som jag för tillfället inte minns
Verkar ha viss motståndskraft, drabbas sällan
Filippa
Aroma
Amorosa
Sorter på svagväxande underlag (kanske beroende på att man inte beskär lika mycket och för att de inte lever så långe)
Gossen Ruda
14-07-2010, 07:59
Jag kan tillägga att vid sommarstugan har jag några vildaplar som har lite kräftangrepp. 5 meter från en numera nedsågad apel finns två planterade träd. Ett är ett Gyllenkroks Astrakan, det kan jag slänga i sjön för det är där man skall ha kräftodlingar. Det andra är ett Atoma, ingen kräfta.
Jan af Lisö
14-07-2010, 11:33
Tack för listan Cilla, den skall jag lägga bland mina anteckningar om ev. framtida ympsorter. Det som förvånar mig dock är Säfstaholm, som du klassar 'drabbas ganska ofta' medan jag har tolkat litteraturen att den var knappt möjligt att få smittad. Undras hur kan man förklara denna skillnad, kan det skilja mellan olika klimatzoner ?
Hos mig är just Säfstaholm basen för mitt 'ympträd' med 9 inympade sorter nu för tiden.
Amorosa var kul att höra, för en sådan har jag. Ribston också lovande, för jag har inte vågat ympa in den hittills pga kräftrisken.
Åke - Astrakanerna klassar jag också som ofta drabbade. Men vildaplar tvivlar jag på att du har, det är nog snarare frösådder från kulturaplar i närheten. Intressant dock att du funnit kräfta på dem. Det är inte så vanligt på frösådder som inte beskurits och som inte växer i konstgödslade gräsmattor.
Jan - Säftstaholm vet jag återfinns i litteraturen som ganska motståndskraftig, men jag kan inte förstå varför när jag ser dem i trädgårdarna. Visserligen är det ju en småväxt sort och grovstympas därför mer sällan, men jag ser dem oftare med kräfta än inte.
Jag ska hålla mer utkik och öppna öron för kräftkänsligheten hos dem i olika klimatzoner. Och jag kommer att hålla din lista i minne också när jag observerar.
Källorna för min lista är i de flesta fall många, men för Ribston är det nog bara några stycken och mina egna observationer. Dels har jag sett mer passiv kräfta hos dem än i många andra sorter, dels har jag sett många uppvuxna Ribston utan ett enda kräftsår. Dels är jag mycket förtjust i sorten och ser gärna fördelar hos den.
Men så är det också med Åkerö. Och där kan man inte säga annat än att det är närapå garanterad kräfta att sätta in ett sådant träd i en trädgård eller park. Mycket tråkigt!
Att komma ihåg är dock att Filippa ofta räddar oss från kräftan också där man väljer att behålla starkt kräftsmittade träd. Filippa har ett rufsigt växtsätt, är en småväxt sort (ca 6 meter hög på A2) men fantastisk blom och äpplen som kommer i mängder och som man kan använda till vad som helst. Till och med lagra en tid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.