EmmaHj
Jo, jag skrev ju ett jätteinlägg om mina busktomater för ett par timmar sedan, och hoppas det är ok att det blir några trådar från mig. Jag försöker separera mina frågor baserade på vilket grönsak det är jag frågar om så det blir lättare att både följa och svara.

Nåväl, tillbaka till gurkorna. Det jag odlat sedan i maj här ute på ön är busktomat x3, physalis x1 och zuccini x1 (bilder i mitt album, tagna idag). Alla mår kanon och har vuxit sig enorma (fast det blir frågor om såväl physalis som zuccini senare, i egna trådar)

För en vecka sedan var jag inne i stan och letade efter paprikaplantor. Dessa var slut, men jag kunde inte gå tomhänt från handelsträdgården, så jag gick därifrån med en ynklig liten gurkplanta - fullt medveten om efter forumläsning att det här kanske inte alls går, utan växthus. Sorten är Futura, en klassisk slanggurka med växthus som sin primära odlingsplats. Jag satte om gurkan i en stor träkruka, direkt från 10cm/diameter krukan det kom ifrån, och satte ut den utan att avhärda den (ja.. jag vet...), men de första två dagarna satte jag physalis busken så den skuggade gurkan under de starkaste soltimmarna. Hjärtbladen fanns kvar på gurkan (samt ytterligare 2-3 blad ovanför dem) men har sedemera gulnat. Gissar att de inte klarade av omställningen. Ett av dem har försvunnit helt och det andra var så ledset att jag tog bort det idag.

Samtidigt kommer det massor av ny tillväxt från toppen, och de blad ovanför hjärtbladen som redan var ute har klarat den något drastiska avhärdningen väl. Gurkan står i ett helt vindskyddat och mycket varmt hörn i syd/ost läge. Ljus från gryning till c:a 14.30 varje dag. Idag, en vecka efter omplantering och utsättning, ser min gurka ut så här (det "ledsna" kvarvarande hjärtbladet fanns kvar då jag tog denna bild:

Gurka Futura

Så, fråga ett i gurktråden blir väl: Har jag någon chans alls att få några frukter på den här plantan? Den är idag c:a 30 cm hög (över jordytan, krukan inte medräknad) och har 4-5 (5e nästan framme) "riktiga" blad ute, samt har sedan jag satte om den och satte ut den börjat sätta nya skott i varje bladklyka.

Fråga två är - skall plantan tjuvas alls? Särskilt med tanke på fråga 1 och hur sent på året det ändå är?

Fråga tre i gurktråden rör min helt nya planta. Jag var inne i stan idag och åkte förbi Plantagen, där de hade utförsäljning på nyttoväxter och jag hittade alltså äntligen min paprika. Ja 3 olika sorter faktiskt (blir också en egen tråd, kanske den viktigaste) och när jag ändå var där köpte jag också en planta med minigurka. Jag valde noggrant ut en planta som både visade stark tillväxt och redan hade börjat sätta frukt - samt har flera blommor såväl på gång som fullt utslagna. Så här ser min spillrans nya minigurka ut:

min nya minigurka

Så, fråga tre i gurktråden är helt enkel, men ändå stor: Vad skall jag göra för att ta hand om denna planta på bästa sätt? Hur stor skall krukan vara? Jag har slut på jättekrukor (C.a 20 liter) men har flera något mindre (c:a 7 liter) kvar. Bör jag sätta i hink för att ge den större utrymme eller klarar sig en mindre gurka i mindre kruka?

Hoppas ni inte tröttnar på mig - jag har fått så otroligt mycket ut av att söka igenom forumet att jag nu ville passa på att börja ställa direkta frågor för att det skall bli så bra som möjligt smile.gif

Återigen, med tack på förhand,
Emma
rosita
1. Ja,du kan få gurkor. Allt beror på hur väl den klarade flytten ut utan att avhärdas.

2. Om du tänkt att plantan ska växa uppåt, måste du ge den ett stöd av t.ex en bambukäpp och även hjälpa den att klättra. Det kan då vara bra att ta bort alla sidoskott.

Ska den växa liggande, kan du låta sidoskotten växa eller ta bort dem, det handlar mest om plats.

3. Minigurka kräver lika stor hink som vanlig gurka, så ta det största du har. Själv har jag minigurkor i 12 liters hinkar och de står ute och ger en hel del gurkor. Om plantan redan står i en kruka med ett kryss i botten (=gurkkruka), så kan du låta den sitta kvar vid omplantering. Om den har en vanlig kruka, så kan du klippa/skära av botten innan du omplanterar. Sen sätter du plantan med krukan i den större hinken så att krukkanten hamnar ett par cm ovanför jorden. Detta för att undvika att plantan får rothalsröta, vilket lätt händer gurkor.

Lycka till med dina odlingar!
EmmaHj
Tack så mycket för dina svar Rosita! Det glädjer mig att jag har chans på frukt trots allt.

Fler frågor om minigurkan - så om jag nu vill göra ett bättre avhärdningsjobb på den - skall den flytta ut och in och inte stå i direkt sol de första dagarna? Eller är det kvällssol som gäller kanske för mindre arga strålar? De 3 största bladen på den är väldigt ledsna - den har ju också redan växt till sig fint med blom och frukt - kanske att den redan är ganska aggressivt avhärdad med tanke på hur bladen ser ut? ch, bör jag ta bort de ledsna bladen, eller har de fortfarande en funktion att fylla?

Tack igen,
MVH
Emma
rosita
Det är skugga som gäller vid avhärdning. Det går också att skugga med väv.

Om du nu planterar om den i större hink, kan det bli jobbigt att flytta den ut och in.

Stod plantan utomhus när du köpte den? I så fall kan den redan vara avhärdad.

De två nedersta bladen kan du ta bort, de tillför inte mycket.

Den gurkan som syns på bilden, ser ut att vara mogen och färdig att skörda. När den är "fylld" ända ut i spetsen, är den mogen.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon