Full version: Plast eller glas?
humla
Hej! Jag funderar på att införskaffa mig ett växthus till våren, men har upptäckt att det finns diverse modeller och valmöjligheter.

En ganska viktig del verkar vara om växthuset ska vara gjort av glas eller plast. Glas är billigare men isolerar inte lika bra, och plast är dyrare och släpper med åren in mindre ljus p.g.a. alger, men isolerar bättre. Detta är vad jag har hört, men vad säger ni som har växthus? Glas eller plast?

Är det något annat viktigt jag bör tänka på?
pejahren
Enkelt glas isolerar dåligt, men är bra på att släppa ljuset in. Kanalplast isolerar bättre, men släpper in mindre ljus. Kanalplast är genomskinligt, men inte genomsiktigt. Termoglas isolerar bra, och släpper in mycket ljus. Plasten har denfördelen att den är okrossbar, en stor fördel om man bor i områden med många barn/ungdommar.

Svaret beror helt på dina preferanser, växthusets läge och hur du tänker använda det.
ThomasJ
Jag köpte ett med glas, ville att det skulle se (i min mening) snyggare ut.. wink.gif

Sedan finns det möjlighet att isolera glasväxthus, rätt enkelt med hjälp av bubbelplast. Om man vill använda det åretrunt.

//Thomas
Ingrid på Västkusten
Typiskt - sök ibland gamla inlägg :-)

jag säger som hitittdags har sagts - det beror helt på VAD och hur Du skall använda Ditt hus mfl faktorer. Ena arbetskamraten som bor långt in i skogen kommer t ex aldrig mera ha glas för när det stormar så flyger det grenar å hanses hur har krasat många många gånger.
Oavsett vad Du väljer, köp itne ett för billigt hus om Du satsar på växthus då stomamrna oftast är sämre. Skall man ha ett billigt så är detta typ en icke helt dum lösning;

http://www.allox.se/vaxt.htm

Annars är det i en helt annan liga man spelar för ett bra växthus - inge ovanligt med 10 000 och uppåt.

Jag vill slå ett slagför väggfast växthus typ det som visas i willabkatalogen för det är mkt energisnålt och praktiskt samt utrymmessparande. Har ju två sådana själv.

Hälsar ingrid
humla
Jag bor på Öland (ganska blåsig) i ett villaområde. Har tänkt att främst ha det till uppdrivning + att ha lite exotiska växter i. Eventuellt (om det inte blir för dyrt med värme) lite vinterförvaring av tåliga växter.

Jag funderar på ett Euro-Serre maxi 3, 7,3 kvm med 8 mm plast. Detta går dock på nästan 13000, men det kan det kanske vara värt. (Finns på willabs hemsida; www.willabtradgard.se)

Jag föll för detta mycket p.g.a. att höjden från golvet till snedtaket börjar är hela 180 cm! Det är ju denna höjd som avgör hur mycket man kan ha på väggarna o.s.v.

Men det är ju en investering...

Det finns ju både med glas och plast, och med glas är det nästan 2000 kr billigare.... men då är det kanske svårare att ha vinterförvaring?

Nåja, många frågor....
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Blåsigt hmm ... ett kul tips är ju att dra iväg med alumniumstomamrna till en billack å sätt ltie färg på dem mkt billigare än pulverlacken som säljs.

övervintring av exoter - det beror helt på VILKEN sorts exoter med. Jag ahr ju en de själv men emrparten skall tåla + 8 och kanske + 5 på vintern när det ibland dippar .....det är villkoret. För tvättäkta exoter får tempen inte dippa under +15 grader. Och det är en enorm ekonimisk skillnad mellan de två gradtalen.
Övervintring ja då var det itne svårt. Plast. Fast har Du inget annat ställe för övervintring? I så fall hade jag valt glas smile.gif
För drivning på våren är glas helt ok med bubbel åsså fläkt. Det är vid åretruntvärme man måste börja tänka sig för lite om man itne vill svimma av elräkningen.
Euroserre är ett FINT växthus och meden nya polykarbonaten är den ju väldans snygg och genomskinlig. Helt annat stuk är vårat sex år gamla ...:-)
Och sidohöjden är bra men det kan Du ju uppnå med andra växthus och Du gör en egen sockel i leka-block så ordnar Du det enkelt då.

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon