renate
I lördags hade jag tillfälle att visa min ros för POM-kom och visa rosor där 2 roskunniga damer visste direkt vilken ros det är.Den heter Kungälvrosen,sedan fick jag veta av Helena Verghese Borg att den även kallas 'Aurora' Vellingtorpsrosen.Det visste inte damerna om och blev glad för upplyssningen.Jag hade tidigae läst om Kungälvrosen i Rosenbladet och tyckte den liknade min ros.
[attachment=51935:2010_07_...__Large_.JPG]
renate
CITAT (renate @ 06-07-2010, 22:02) *
I lördags hade jag tillfälle att visa min ros för POM-kom och visa rosor där 2 roskunniga damer visste direkt vilken ros det är.Den heter Kungälvrosen,sedan fick jag veta av Helena Verghese Borg att den även kallas 'Aurora' Vellingtorpsrosen.Det visste inte damerna om och blev glad för upplyssningen.Jag hade tidigae läst om Kungälvrosen i Rosenbladet och tyckte den liknade min ros.
[attachment=51935:2010_07_...__Large_.JPG]

Hittade lite fler uppgifter om min ros.
http://www.pom.info/veckansvaxt/2010/v8.htm
Kajsa
Vad roligt renate, den var vacker. Är det en Centifolia ros som blommar en ggn, och hur hög blir rosen ? Spännande med dessa rosor som kommer fram i POM.
kerstin z5-6
ÅH SÅ FIN .....
Ezereht
Tagglös minsann yahoo.gif
renate
CITAT (Kajsa @ 06-07-2010, 23:43) *
Vad roligt renate, den var vacker. Är det en Centifolia ros som blommar en ggn, och hur hög blir rosen ? Spännande med dessa rosor som kommer fram i POM.

Ingen centifolia,enligt POM en gallica lite lik apotekerrosen läste jag.Det är en idealiskt bytesros pga sina talrika rotskott och härdighet.Sjukdomar? ja efter blomningen kan den drabbas av rost.Jag klipper den efter blomningen,funkar bra.
Kajsa
Ska vi byta någon ggn, du får ett skott av Kerstins ros från Dala -Järna och jag ett av dig, men först ska jag ha lite rotskott förstås, men enligt Anette skulle det snabbt bli det.
Eller så har du redan den ?
renate
CITAT (Kajsa @ 08-07-2010, 22:23) *
Ska vi byta någon ggn, du får ett skott av Kerstins ros från Dala -Järna och jag ett av dig, men först ska jag ha lite rotskott förstås, men enligt Anette skulle det snabbt bli det.
Eller så har du redan den ?

Jag byta gärna med dig Kajsa,kersins ros har jag inte så det blir bra.Vi väntar tills hettan och torkan är över,jag har många rotskott på min ros.
gulmåra
Åh, visst är det den jag fick när vi bytte i höstas, Renate!? Vilken lycka! wub.gif
Jättefin!! Å så bra sedan det passar med en gallica hos en gallicatok... flirting.gif
esters-tradgard
Jag gillar verkligen pom rosor. De är stabila rosor på något sätt som man vet kommer klara sig.
Jag har ganska många som jag bytt och köpt på olika marknader. Jag är framförallt förtjust i rotäkta rosor.

Din ros är jättefin Renate, den ska jag lägga på minnet.
Visst är det kul med rospersonligheter som Helena som är så fantastiskt duktig, de kan se på bara bladen var det är för slags ros, häftligt tycker jag.

renate
CITAT (esters-tradgard @ 19-07-2010, 12:33) *
Jag gillar verkligen pom rosor. De är stabila rosor på något sätt som man vet kommer klara sig.
Jag har ganska många som jag bytt och köpt på olika marknader. Jag är framförallt förtjust i rotäkta rosor.

Din ros är jättefin Renate, den ska jag lägga på minnet.
Visst är det kul med rospersonligheter som Helena som är så fantastiskt duktig, de kan se på bara bladen var det är för slags ros, häftligt tycker jag.

Jag är också väldigt förtjust i rosor med lite historia.Rotäkta rosor satsar jag på.Jag byta gärna med dig om du är intresserat av min ros.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon