siberia
Jag har fått spinn på mina växter i ett litet växthus och på balkongen. De som drabbats värst är basilika och ärtor. Har testat att spruta med såp/tspritvatten, men växterna verkar ta skada (bladen får mörka fläckar och torkar ut). Har någon ett alternativt botemedel mot spinn? - som inte gör växtdelarna oätliga...

Tacksam för hjälp!

/nils
Bassam
Hej

Du kan blanda 1/2 cup stark paprika med 2 1/2 cup vatten, du ska röra dem bra efter 1 timma,du ska sila dem och sen spreja växter på dem.

: H:Bassam
ingrids
Om du sprejat på blandningen i starkt solsken kan bladen brännas/bli fläckiga. Testa en mulen dag egentligen oavsett vad du sprejar på som är vattenlöst så borde du få mindre skador.
siberia
Tack Bassam och Ingrid,

Jag testar så fort solen tar paus! Och återkommer för en redogörelse...

/nils
Mickebombom
Hej

Jag hade spinn på det mesta redan innan jag planterade ut allt i växthuset...för en och en halv vecka sedan beställde jag rovspinnkvalster för 150:- + frakt och jag kan inte annat säga än att jag är nöjd!

Gurkorna, chiliplantorna och tomaterna mår klart bättre redan nu, jag ser i princip inga nya skadade blad på mina gurkor!

/Micke
Lilla hjärtat
Hej!

Har just fått spinn och är lite nyfiken på rovspinnkvalister. Hur svårt/bökigt var det att använda?`

Vänligen
//Linda
Bassam
Hej

Jag har tipsar på hur man bekämpar Insekter :

1 Man ska försöka ta bort dem på hand.

2 Att man försöka ta borta skadad delar .

3 Bekämpa med naturliga material som (olja - paprika).

4 Om några växter svårt skadad man kan borta den.

5 Om det hjälper inte man kan använda naturliga fiender.

6 Om det hjälper inte man kan använda kemi bekämpning.

Obs

Det är viktigt att Börjar bekämpa tidigt.Om du börjar reagerar tidigt kanske det räcker med mekaniska behandling. som står på första min förslag.

H:Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon