Ally
Jag har en gammal knivkvarn jag köpte begagnad för 7 år sen, och skulle behöva byta/slip kniven, men den har rostat fast.
Nu är på jakt efter en ny, har läst alla tråd om "kompostkvarn" på Odla och sökt en hel del på nätet.

Hittade bara två tester, en länkad från en annan tråd från Gör Det Själv tidningen http://www.stihl.se/aktuell/aktionen/downl...9_2008_TEST.pdf
och en i Allt Om Trädgårds tidningen nr 6 / 2009, från Smartson, även här: http://www.smartson.se/test/fritid/test-9-kompostkvarnar.htm

Många hade jättebra och jättedåliga kommentarer om Stiga Bio Quiet, och den hade även dålig bedömning i båda tester....
Smartsons Bäst i Test för valskvarnar var Flymo Pac-a-Shredder, men den fick bedrövliga kritik från folk som hade köpt den, dom flesta klagade att det gick sönder efter ett år:
http://www.reviewcentre.com/reviews147778.html

Är lite inne på att kosta på och skaffa en valskvarn, självmatande och tyst, och nu fastnar jag för antingen Bosch AXT 22D (3499:- på Bauhaus), med "fräsvals", eller Bosch AXT 25 TC (4999: på Bauhaus, 4799:- på K-Rauta), med "Turbine Cut". (Eller en begagnad Bosch AXT Rapid 2000 för 1200:- unsure.gif )

Turbine-Cut är ganska mycket dyrare än fräsvals....

På Bosch hemsida, det står:
välja mellan Rapid-kompostkvarnar för grönt och mjukt trädgårdsavfall samt två tystgående kompostkvarnar, antingen med fräsvals för vedartade växter eller med revolutionära Turbine-Cut-system för allt slags trädgådsavfall.

Vad då "fräsvals för vedartade växter" ??? Ibland när jag har klippt häcken har jag vedartade, men för det mesta är gröna växtdelar (vad heter icke-vedartad? ), t.ex. överblommade vallmo, iris/lilja själkar, stora ogräs ( blush.gif ) etc.

Det kan väl inte stämma??? confused.gif

Jag har nog aldrig (aldrig säga aldrig??) behövd köra tjocka grenar än 20-25 mm, det kanske räcker med den billiga begagnad knivkvarn Bosch Rapid ... och fortsätta använda min hörselskydd.

Min kvarn använder jag mer sällan än grannarna använder deras motorgräsklippare och ljudnivån är nog nästan lika.
Och jag har en jätte tyst batteri-driven gräsklippare Bosch Rotak 43 LI, so we're even tummenupp.gif
.... But I digress....
Ålgryte
Intressant tråd - jag är också på jakt efter en kvarn. Har funderat på Flymo Shreddern, men blir tveksam efter att ha läst länken med erfarenheterna... nono.gif

Hos Hornbach frågade de efter hur mycket jag ska använda kvarnen !? Vad svarar man på det? dunno.gif En bra kvarn används kanske kortare tid - för att det går fort - men ofta och gärna - för att resultatet blir bra!

Jag tror att Bosch delade in sina rek. kvarnar efter storlek på trädgården. Min vildmark består av många rosbuskar och annat taggigt som jag vill smula ner, även om ytan inte är så stor.

Slutprodukten av Bosch värsting såg bra ut med både blad (ovedat?) och flisade grenar.

g.gif Fundrar vidare och hoppas att fler odlaiter bidrar med erfarenheter och synpunkter!
Ally
Jag hade ingen tålamod att vänta för svar! Åkte ut idag och köpte den.
Är bara halvnöjd, bitarna blir ca 3 cm långa "kapade" bitar, inte flis som med en knivkvarn (även med den gamla oslipade kniv). Men va skönt det är med självmatandet!!!
Det var verkligen som någon sa i en annan tråd, när man är klar med allt, letar man vidare för nånting att mala!

Det krävs lite mer justering också, stjälkarna ibland blir kapade men "håller ihop" som en lång tråd.
Testade en stjälk i taget av olika slag (daglilja, iris, lammöron).
Men med en stor bunt samtidigt gick det bra.

Och skönt att det inte låter så mycket!
Ålgryte
Köpte du AXT 22D? Bra att få info från ngn som använder den tummenupp.gif

Vad gör att du inte är riktigt nöjd med den? Var din gamla knivkvarn bättre? På vilket sätt?
Ally
Knivkvarn gjorde mindre smalare bitar, medans valskvarn kapar.
Men en knivkvarn låter mycket (gör ont i öronen om man kör ved, behöver öronskydd), och man måste trycka in ved och annat aktivt och hårt, medans valskvarn är tystare (behöver ingen öronskydd), och det räcker att lägga i ved som sedan matas in själv.
Andra nackdel med knivkvarnen är att det är lite svårt att få ner det sista bitarna, och det går inte att bara stänga av maskinen innan inmatnings delen är tom.

Fördelar med valskvarnen gör att jag är nog nöjd med min nya inköp.

Jag körde ett litet test med båda maskiner, här är några bilder på olika material: löjtnantshjärta, lammöron, daglilja, iris, två år gamla granris, färsk kvist från nåt träd:
[attachment=52035:f_re_valskvarn.jpg]

Översta raden är med knivkvarn (längst ner på varje hög syns dom längre bitar som kanske blir så för att kniven är slö)
Nedersta raden, med valskvarn
[attachment=52030:both.jpg]

Jämförelse med iris själk, knivkvarn till vänster, valskvarn till höger
[attachment=52034:iris_comparison.jpg]

Ibland blir det så med valskvarnen, men det kan finjusteras att kapa helt, jag har inte ansträngt mig eftersom det funkar ändå i komposten
[attachment=52029:valskvarn.jpg]

Min gamla kompostkvarn, en Lescha Zak 1802
[attachment=52031:knivkvarn_Lescha.jpg] [attachment=52032:knivkvarn_Lescha_2.jpg]

Och Bosch AXT 22 D, öppningen gör att det lättare att mata in "spretiga" kvistar
[attachment=52033:valskvar...AXT_22_D.jpg] [attachment=52036:valskvar..._22_D__2.jpg]
Ålgryte
Tack Ally för en utförlig info! thanks.gif
Jag har varit runt och kollat modeller och priser - alla försäljare har sina favoriter.... Själv hade jag aldrig sett en kompostkvarn i funktion och visste bara att jag ville ha en valskvarn, prova den före köp var omöjligt. Så när jag fick prova en Alko köpte jag den.

Den tuggar snällt i sig allt jag stoppar i. Ibland måste jag hjälpa till och putta på, trots att den ska vara självmatande. Fastnar något så ska den vända och mata ut det - har dock ännu inte hänt utan jag har dragit ut grenen själv.
Jag körde ner massa nyklippta rosgrenar med blad och nypon.
[attachment=52355:F_rska_blad1.jpg]

Så småningom "geggade" massan fast runt kvarnen och i utloppet. Körde några torra pinnar och kvarnen rensades tom igen tummenupp.gif Så här blev resultatet:
[attachment=52354:Torra_kvistar1.jpg]

Eftersom geggan valsade runt länge maldes den extra fint. (5-kronan ligger med som jämförelse i storlek.)

Nu har jag fått in tekniken och är beredd med sekatören till de grenar som inte vill matas in. Låter dem också torka ngn dag innan jag mal dem.

Jag har som sagt inget att jämföra med och tycker att kvarnen är tyst - konverserade med grannen medan jag malde mina grenar tongue.gif

duccepeter
Hej!

Tack Ally för bra info.
Jag väljer också mellan valskvarnen Bosch AXT 25 D (lite starkare motor än 22 D, annars samma, vad jag förstår) och "turbine cut"-modellen 25 TC. Den sistnämnda har lite högre kapacitet och tittar man på produktbilder (se nedan) så ser det ut som ett mellanting mellan ren vals och knivar. Kanske betyder det också högre ljud (även om Bosch kallar den tystgående) och mer underhåll i form av slipning eller i byte av "knivvalsen"? Någon som vet?

Boschs bilder.
Valsen i 25 D:
[attachment=54574:VALS.JPG]

"Knivvalsen" i 25 TC:
[attachment=54576:TURBIN.JPG]

Hälsningar
duccepeter
SoftCloud
Det undrar jag också! Ingen som vet? Försöker själv bli klok på detta då jag tänkte välja mellan Bosch AXT 25 D och AXT 25 TC, ena med vanlig vals, den andra med "turbine cut".
Kräver "turbine cut" mer underhåll eller?

CITAT (duccepeter @ 31-08-2010, 11:04) *
Hej!

Tack Ally för bra info.
Jag väljer också mellan valskvarnen Bosch AXT 25 D (lite starkare motor än 22 D, annars samma, vad jag förstår) och "turbine cut"-modellen 25 TC. Den sistnämnda har lite högre kapacitet och tittar man på produktbilder (se nedan) så ser det ut som ett mellanting mellan ren vals och knivar. Kanske betyder det också högre ljud (även om Bosch kallar den tystgående) och mer underhåll i form av slipning eller i byte av "knivvalsen"? Någon som vet?

Boschs bilder.
Valsen i 25 D:
[attachment=54574:VALS.JPG]

"Knivvalsen" i 25 TC:
[attachment=54576:TURBIN.JPG]

Hälsningar
duccepeter

fridsbacka
om man låter materialet torka ett år hur blir det då? veden/stamamrna innehåler ju vätska som kanske binder eller (smörjer) i valsarna , det behövs ju inte i knivar

Står själv i va o kval på en kompostkvarn med valsar och kollat på den på clas ohlsson , plånboken är inet fet men har mycket att skära/varlsa ner då jag har skogstomt som det skjuter upp hela tiden på . Nån som har testat /köpt den på clas ohlsson ?
Tapio
Halaj!

Jag har 23:an. Jag har inte haft den så länge så jag vet inte än om den kommer att tarva slipning av ”turbinhjulet”, men jag kan iaf berätta att den låter inte alls mer än den vanliga valsmodellen.

Jag är ganska nöjd med min kvarn. Man vill ju ha en som är ännu kraftfullare såklart, men den ligger ju rätt nära maxström för en vanlig 10 A säkring redan som det är, så det går ju inte.

//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon