Christa
Det stod på fröpåsen att man skulle plocka bort det första fruktämnet. Eftersom jag slarvat bort lappen med vad jag satt så gjorde jag inte det. Jag ville ju se vad det var.

Jag har förstått att vitsen med att ta bort den första är att plantan skall bilda fler frukter. Hur ser man om plantan bildar färre än den borde? Faller blommorna av eller blir det bara färre?

Plantorna har fortsatt att bilda frukter och det finns både blommor och knoppar.

Har ju också hört att det bildas fler frukter om man plockar paprikor innan de är mogna.

Som sagt, hur ser jag om plantan inte är så produktiv som den kan vara?
rosita
Det är bara att låta plantan ge de frukter den kan och vill. Mycket beror på sort, väder och klimat.

Jag brukar ta den första paprikan grön eftersom det sägs att övriga mognar snabbare. Plantans vill ju föröka sig och bildar nya frukter efterhand som man plockar dem.

Du kan vara nöjd med din planta, den har ju både blommor och frukter och växer bra!

Legend1995
Jag undrar samma grej, tog inte heller bort den första frukten på min paprika...
Men nu växer bara en paprika, den första fast att jag polinerat flera blommor (runt 5 st).
Det kommer ju fortfarande blommor med tiden men efter att jag polinerat dem med en mjuk pensel så
börjar den vissna och tillslut rammlar hela blomman, även frukten.
Mina paprikor står inne, annars hade jag inte polinerat dem.
Jag vattnar dem bra men ger dem inte någon växtnäring.
Paprikan som redan växer växer väldigt fort, jag tror den blir klar om en vecka eller något...
En till frukt kom även fram, samtidigt som den första kom fram (polinerade båda samtidigt).
Tyvärr så växte den andra frukten bara typ 5 mm.
Stannade upp helt sen och så är det fortfarande... :/
Inga av mina växter har några sjukdommar eller ohyra.
Förresten så har jag sått paprikor förrut och det har aldrig blivit så här... :S
Snälla hjälp mig sad.gif.
Christa
CITAT (Legend1995 @ 19-05-2011, 10:57) *
Jag undrar samma grej, tog inte heller bort den första frukten på min paprika...
Men nu växer bara en paprika, den första fast att jag polinerat flera blommor (runt 5 st).
Det kommer ju fortfarande blommor med tiden men efter att jag polinerat dem med en mjuk pensel så
börjar den vissna och tillslut rammlar hela blomman, även frukten.
Mina paprikor står inne, annars hade jag inte polinerat dem.
Jag vattnar dem bra men ger dem inte någon växtnäring.
Paprikan som redan växer växer väldigt fort, jag tror den blir klar om en vecka eller något...
En till frukt kom även fram, samtidigt som den första kom fram (polinerade båda samtidigt).
Tyvärr så växte den andra frukten bara typ 5 mm.
Stannade upp helt sen och så är det fortfarande... :/
Inga av mina växter har några sjukdommar eller ohyra.
Förresten så har jag sått paprikor förrut och det har aldrig blivit så här... :S
Snälla hjälp mig sad.gif.

Jag tog aldrig bort den första paprikan och det blev åtminstone 5 paprikor på samma planta. Det var först när den hade för många att bära och inte hade fått extra näring som blommorna började trilla av.

Kanske behöver din planta extra näring?

rosita
För att plantan ska orka bära fram frukter, behöver den stor kruka (minst 12-18 liter), mycket vatten och lagom med gödning.

För att en grön paprika ska mogna och bli röd, brukar det ta ca 6-10 veckor från dess att den växt färdigt.
Legend1995
Jag tror jag har för små krukor, bara typ 1-5 liter jord.
Är det värt att plantera om nu eller ska jag nöja mig med typ 2 paprikor för tillfälet i alla fall?
Ska även börja ge den gödning, skulle någon kunna ge exempel på väldigt bra gödning för paprikor och även att gödningen är lätt att få tag på osv.
PMK
VA!

6-10 veckor bara för att mogna? Harrejävlar.. får se hur min skörd blir iår då!
Anja Danmark
CITAT (Legend1995 @ 19-05-2011, 21:38) *
Är det värt att plantera om nu eller ska jag nöja mig med typ 2 paprikor för tillfälet i alla fall?
Ska även börja ge den gödning, skulle någon kunna ge exempel på väldigt bra gödning för paprikor och även att gödningen är lätt att få tag på osv.

Du kan sagtens plante om, selv om der er frugt på - men det er nu min erfaring, at omkring 10-12 l rækker fint til en plante...

rosita
CITAT (Legend1995 @ 19-05-2011, 21:38) *

Guldvatten (1 del urin + 9 delar vatten) är en gödning spm är lätt att få tag på och är dessutom gratis. Fast om man äter mycket mediciner, så är det kanske inte lika bra. Jag brukar ge guldvatten 1 gång i veckan.

Gräsklipp brukar jag också lägga i krukorna, ovanpå jordytan, det innehåller mycket kväve bl.a. Det är också bra för det håller kvar fuktan i jorden.
Legend1995
Ok, tack så mycket för svaren!!! ;D

Om ni vill kan ni fortsätta ge all äns tips om gödning osv... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon