Aqvakul
En ovanligt kraftig sänkning av badtemperaren i södra Östersjön har skett sen i går eftermiddag. Då var det 21 grader i vattnet på ca 1m djup, i morse hade temperaturen sjunkit till 10 grader. Kallt djupvatten har kommit in med nordvästan. Det händer varje sommar, men att tempen sjunker så här mycket i juli är ovanligt. Tyvärr tar det minst en vecka nu innan det kan bli lika varmt igen. Insjöbad är kanske inte så dumt ibland....
Maggan H
Fy katten, det låter kramp i tårna! ohmy.gif

Kom till Ivösjön, här är ff 21grader! biggrin.gif
Aqvakul
CITAT (Maggan H @ 07-07-2010, 09:25) *
Fy katten, det låter kramp i tårna! ohmy.gif

Kom till Ivösjön, här är ff 21grader! biggrin.gif

Man kan ju passa på att fika på härliga Humletorkan...
Meriona
CITAT (Aqvakul @ 07-07-2010, 08:32) *
En ovanligt kraftig sänkning av badtemperaren i södra Östersjön har skett sen i går eftermiddag. Då var det 21 grader i vattnet på ca 1m djup, i morse hade temperaturen sjunkit till 10 grader. Kallt djupvatten har kommit in med nordvästan. Det händer varje sommar, men att tempen sjunker så här mycket i juli är ovanligt. Tyvärr tar det minst en vecka nu innan det kan bli lika varmt igen. Insjöbad är kanske inte så dumt ibland....

Haha Vänern är en insjö och slipper inte undan problemet med snabba växlingar.... thumbdown.gif Det gäller att kolla innan.
Aqvakul
CITAT (Meriona @ 07-07-2010, 10:42) *
Haha Vänern är en insjö och slipper inte undan problemet med snabba växlingar.... thumbdown.gif Det gäller att kolla innan.

Vänern är ju nästan som ett hav, Europas tredje största insjö och större än halva Skåne...
Chamomille
Ha haa. Då fick ni kylan från norra Östersjön flirting.gif Ska nog gå och bada tror jag biggrin.gif
Myosotis
Jag visste inte att det kunde bli sådana skiftningar, tänk om man kunde göra strömmarna synliga, det skulle vara spännande att se.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 07-07-2010, 11:02) *
tänk om man kunde göra strömmarna synliga, det skulle vara spännande att se.

yes.gif
skogstroll
CITAT (Chamomille @ 07-07-2010, 11:02) *
Ha haa. Då fick ni kylan från norra Östersjön flirting.gif Ska nog gå och bada tror jag biggrin.gif

brrr läste på nån sajt att det är som bara 17 grader ungefär där vi bor.... fixar man det?? -fear-.gif
Christina i Taxinge~
.....och här i vår lilla skogssjö är det 26 grader varmt.
T o m jag doppar mig då!

Chamomille
CITAT (skogstroll @ 07-07-2010, 15:12) *
brrr läste på nån sajt att det är som bara 17 grader ungefär där vi bor.... fixar man det?? -fear-.gif

Nja... Ute på skäret var det 17 grader i vattnet i helgen och det är ungefär 1 cm. giggle.gif Men bada på insidan här hemma, där är det 22 yahoo.gif

Edit: Jag fixade inte 17 grader. Det blev två dopp med kikanfall och sen upp fort som attan.
skogstroll
brrr.... jag avvaktar semestern den 19e whistling.gif som vanligt ska jag ta ett morgondopp haha vilket skämt. Brukar bli ett tvångsbad med mor och syster och tur är det annars skulle man väl aldrig bada.... hoppas på förbättring i år tongue.gif
silos
Så tråkigt!!!
Chamomille
Skogstrollet... 22 är inte dumt när det är 31 i luften smile.gif
Aqvakul
eftermiddagstemperaturen något mänskligare, 12 grader..
mamamaggan
CITAT (Aqvakul @ 07-07-2010, 17:25) *
eftermiddagstemperaturen något mänskligare, 12 grader..

Du badade förstås ?!!

Har badat i våran sjö för första gången i år , nästan 25 grader , jätteskönt !
Aqvakul
CITAT (mamamaggan @ 07-07-2010, 19:12) *
Du badade förstås ?!!

Självfallet - det kändes ju riktigt ljummet jämfört med morgonens järndopp...
Berith
"Plötsligt blev det skitkallt i vattnet" - men blir den inte normallång igen när värmen kommer tebax? Tror att jag läste det nånstans.... g.gif
Maggan H
Grammahagen idag + 13. Blev bara tådopp men gjorde inget för det var ganska frisk vind.
Aqvakul
CITAT (Maggan H @ 08-07-2010, 20:12) *
Grammahagen idag + 13. Blev bara tådopp men gjorde inget för det var ganska frisk vind.

Sandviken? Där hade vi ett gammalt torp i 25 år. Numera befinner vi oss nästa vik, österut...
Motti
Här har vi 23-24 grader smile.gifjättehärlig badtempratur !men blåser det hårt kan vi också få in kallare vatten men inte så lågt som 10 grader fear.gif
skogstroll
enligt Badplatsen har mitt bad bara 15 grader brrrrrrr.... väntar lite whistling.gif
Aqvakul
Dagens morgontemperatur var 15 grader, vilket nog blir uppemot 18 grader fram emot eftermiddagen... Vi är på rätt väg igen...
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 09-07-2010, 08:45) *
enligt Badplatsen har mitt bad bara 15 grader brrrrrrr.... väntar lite whistling.gif

Men du... Titta inte på "badplatsen" utan gå ner och känn på vattnet istället. Du som bor så nära Maren. Eller ta moppen till andra sidan. Där ÄR det varmare kan jag lova smile.gif
skogstroll
ska man behöva gå själv giggle.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 09-07-2010, 11:56) *
ska man behöva gå själv giggle.gif

Ja aa smile.gif
skogstroll
ja herregud.... så är det när man blir datorfierad... får ta en tur på hemvägen da smile.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 09-07-2010, 12:07) *
ja herregud.... så är det när man blir datorfierad... får ta en tur på hemvägen da smile.gif

Det tycker jag. Själv ska jag nog gå ner till svärföräldrarna och hoppa i.
Åk ut till den där lilla klippan som ni har en bit bort... Finns en liten parkering ju vid sidan av vägen... Långt ut på Dyviksuddsvägen smile.gif

Fick just en ny rapport. 23 grader under en båt i Kalvfjärden yes.gif
skogstroll
oj sjutton, va skriver de 15 grader för då på nätet g.gif sån skillnad kan det väl inte va... eller
Huggorm
Det är så mycket maneter i år så man kan knappt bada i alla fall
skogstroll
å fy..
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 09-07-2010, 12:54) *

"Bästkustens" genuina charm... crazy.gif
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 09-07-2010, 12:55) *
"Bästkustens" genuina charm... crazy.gif

Algblomning är inte mycket roligare flirting.gif
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 09-07-2010, 12:57) *
Algblomning är inte mycket roligare flirting.gif

gör inte lika ont...
skogstroll
om man liksom inte får in vattnet i munnen är det väl inget farligt med algerna?
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 09-07-2010, 12:42) *
oj sjutton, va skriver de 15 grader för då på nätet g.gif sån skillnad kan det väl inte va... eller

Tydligen så kan det det... Man kan ju undra vem som har väderstationen? Och var?
skogstroll
ja... nä man får nog bara kasta sig i.
Biggan_
CITAT (skogstroll @ 09-07-2010, 13:06) *
om man liksom inte får in vattnet i munnen är det väl inget farligt med algerna?

Det här kopierade jag från länsstyrelsens hemsida.

Hur farligt är det med algblomningar?
En del växtplanktonarter innehåller eller utsöndrar gift som kan ge lättare illamående, hudreaktioner, konjunktivit (ögonirritation), svullna läppar, öronvärk, ont i halsen, "hösnuva", feber, huvudvärk och/eller mag-/tarmbesvär med illamående, kräkningar och diarré, men även dödlig effekt (det senare främst på husdjur och vilda djur).

För vuxna människor är risken normalt liten att drabbas. Förutsättningen för att drabbas av riktigt allvarliga problem (bortsett från hudbesvären) är att man får i sig alggift genom att svälja större mängder vatten. För vuxna människor är förgiftning ett mindre problem eftersom vattnet normalt både ser så otrevligt ut och kan lukta så illa att ingen skulle få för sig att varken dricka vattnet eller bada i det. Barn, som lättare får kallsupar, löper större risk. På västkusten föreligger risken att få i sig alggift när man äter musslor och ostron.

Husdjur och vilda djur är de grupper som löper störst risk att bli drabbade i samband med algblomningar. Djur som dricker vatten innehållande alger kan bli allvarligt sjuka och till och med dö av förgiftning.

Vid mycket blåsigt väder kan man i extremfall få i sig gift genom att andas in det i aerosolform. Detta är dock mycket ovanligt. Det normala är att blomningar istället löses upp och försvinner vid blåst. Blåsten blandar ner algerna i vattenmassan och eventuella gifter späds ut.

Vilka löper störst risk att drabbas?
Barn (speciellt småbarn) är en riskgrupp eftersom de ofta får i sig kallsupar. De har inte samma förmåga att hålla munnen stängd och kan därför oavsiktligt få i sig ganska stora vattenmängder. Kontakt med ilandspolade alger vid lek vid strandkanten kan dessutom leda till hudirritationer. Små barn bör därför hållas ifrån vatten med algblomning eller hållas under god uppsikt.

En annan högriskgrupp är husdjur och tamboskap (exempelvis hundar, får, kor, hästar) och vilda djur som gärna dricker av sjö- eller havsvatten utan att bry sig om det finns alger i vattnet eller inte. Hundar föredrar dessutom vatten som luktar lite illa och flertalet husdjur drar sig inte heller för att dricka salthaltigt vatten. Sommartid föredrar de havsvatten framför sötvatten bland annat för att få i sig salt. Hundar (främst, men också andra husdjur) som går ut i algblommande vatten och som sedan slickar pälsen löper mycket stor risk att drabbas av förgiftningssymptom. Det kan räcka med att hunden slickar sina tassar för att drabbas av allvarliga besvär.
Chamomille
CITAT (Huggorm @ 09-07-2010, 12:54) *

Maneter? Sådana har jag inte sett på många många år. De var roliga att leka med vill jag minnas smile.gif
Däremot är det fullt av ostronkukar -fear-.gif Det är inte så mysigt att få mellan benen när man simmar.
Huggorm
CITAT (Chamomille @ 09-07-2010, 13:19) *
Däremot är det fullt av ostronkukar -fear-.gif Det är inte så mysigt att få mellan benen när man simmar.

Det där kräver en förklaring tror jag. Det låter helt klart värre än brännmaneter.
skogstroll
CITAT (Chamomille @ 09-07-2010, 13:19) *

nämen chamomillan då blush.gif har aldrig hört talas om det fenomenet
Maggan H
CITAT (Aqvakul @ 08-07-2010, 20:23) *
Sandviken? Där hade vi ett gammalt torp i 25 år. Numera befinner vi oss nästa vik, österut...

Okej, permanentboende vd havet?
Aqvakul
CITAT (Maggan H @ 09-07-2010, 13:30) *
Okej, permanentboende vd havet?

Nej, sommarboende..
Chamomille
Oj.. blush.gif Jag tror dom heter Nate på riktigt. Långa strån som växer upp till ytan. Jag har aldrig sett dom i skärgården men här inne där det är dyigt växer dom ohejdat. Och dom är halvsmarriga och simma med kan jag säga...
Huggorm
CITAT (Chamomille @ 09-07-2010, 13:48) *
Oj.. blush.gif Jag tror dom heter Nate på riktigt. Långa strån som växer upp till ytan. Jag har aldrig sett dom i skärgården men här inne där det är dyigt växer dom ohejdat. Och dom är halvsmarriga och simma med kan jag säga...

Nate verkar vara ett dialektalt namn på våtarv, som är landlevande. Men hur som helst så förstår jag ungefär vad du menar nu, och föreslår att du slutar bada naken så skall du nog slippa problemen biggrin.gif
Chamomille
CITAT (Huggorm @ 09-07-2010, 13:54) *
Nate verkar vara ett dialektalt namn på våtarv, som är landlevande. Men hur som helst så förstår jag ungefär vad du menar nu, och föreslår att du slutar bada naken så skall du nog slippa problemen biggrin.gif

biggrin.gif Smart idé. Jo jag vet att det är våtarv också men kolla här http://www.miljodatabasen.se/miljodatabase...psida/1020.html Jag tror att det är den jag menar.
Huggorm
CITAT (Chamomille @ 09-07-2010, 13:57) *
biggrin.gif Smart idé. Jo jag vet att det är våtarv också men kolla här http://www.miljodatabasen.se/miljodatabase...psida/1020.html Jag tror att det är den jag menar.

Jaha, såna där ja, dom har jag stött på i sjöar ibland
Aqvakul
18 grader kl 16
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon