netha
Häromdagen såg jag något jag aldrig tidigare sett.
En hel hop får på en öppen äng ... gassande sol + 24° ... fåren låg i en ring ... tätt intill varann
och i mitten av ringen såg det ut som en del låg på varann ... det var liksom en kulle i mitten.

Ska åka samma väg idag och hoppas få se dem igen och fota.
Någon som sett något liknande?
silos
CITAT (netha @ 07-07-2010, 08:58) *
Häromdagen såg jag något jag aldrig tidigare sett.
En hel hop får på en öppen äng ... gassande sol + 24° ... fåren låg i en ring ... tätt intill varann
och i mitten av ringen såg det ut som en del låg på varann ... det var liksom en kulle i mitten.

Ska åka samma väg idag och hoppas få se dem igen och fota.
Någon som sett något liknande?

Så fruktansvärt att göra på det viset med djuren:(((((
netha
CITAT (silos @ 07-07-2010, 09:07) *
Så fruktansvärt att göra på det viset med djuren:(((((

Hur menar du nu?

Jag förmodar att de hade tillgång till skugga ... kanske någon byggnad ... men det hann jag inte notera ...
vi körde på 90-sträcka.
silos
CITAT (netha @ 07-07-2010, 09:09) *
Hur menar du nu?

Jag förmodar att de hade tillgång till skugga ... kanske någon byggnad ... men det hann jag inte notera ...
vi körde på 90-sträcka.

Oj,jag såg fåren instängda inuti en stängsel,men nu ser jag att så var inte fallet.
De skyddade nog sig genom att stå i en tätt ring...
netha
Idag var det regn och bara 14° ... nu låg de inte i lika fin cirkel, men dock tätt intill.
En del blev nyfikna när vi stannade och fotade ... innan dess låg de med huvet ner allihopa.

Ralf
Kan det inte bara vara en gammal instinkt som finns hos dem, att söka skydd för rovdjuren??
Mentha-Arvensis
Jag har bara sett får bete sig på det viset när dom känner fara,
åska, varg, björn och liknande men det är även ett beteende som trigas av att naturkatastrofer är på gång.

Men det kan ju vara så att dom känner sig trygga med varandra också.
netha
CITAT (Mentha-Arvensis @ 07-07-2010, 20:15) *
Jag har bara sett får bete sig på det viset när dom känner fara,
åska, varg, björn och liknande men det är även ett beteende som trigas av att naturkatastrofer är på gång.

Men det kan ju vara så att dom känner sig trygga med varandra också.

Tror inte det berodde på att de kände fara ... kanske 100 meter ifrån stod en häst och betade i hage
... ett boningshus intill och 2 st lagårdsbyggnader .. (fårstall?)

Knepigt såg det ut iaf smile.gif
Meriona
Så sött! wub.gif
Jag tycker mest att de ser nyfikna ut.
netha
CITAT (Meriona @ 08-07-2010, 10:13) *
Så sött! wub.gif
Jag tycker mest att de ser nyfikna ut.

Jamen jag sa ju att en del blev nyfikna ... innan vi började fota hade alla huvet neråt ... såg ut som de sov.
Motti
Jag tror det var för att avleda värmen !ull är ju sådan att den avleder värmen tvärtom vad många tror blir man inte kokhet i ett ullplag ,tex ofta i afrikanska länder eller till exempel i grekland att den gammla befolkningen gärna klär sig i just ull mot värmen.Bara en fundering rolleyes.gif Kan väl också vara så att de känner sig trygga i den foramationen när de har Lam.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon