Jag har massor med dahlior som jag satte från knölar jag fått. Har dock aldrig haft någon dahlia förut så det är ju lite nytt för mig.
De växer massor men en del av dem är väldigt rangliga (har två olika sorter) trots att jag beskar dem när de var mindre.
Om jag beskär dem nu, vad kommer då att hända? Kommer de att grena sig och bara bli gröna, kommer de att grena sig och blomma eller kommer de inte att grena sig alls?
Nu har jag visserligen så många så jag kan ju experimentera lite men jag tänkte höra med expertisen och erfarenheten här på Odla först.
ingrids
07-07-2010, 08:45
Zon 1-3 skulle jag ta risken att toppa, inte i högre zoner. Jag uppskattar att man skjuter på blomningen upp till 3 veckor, fast det är lite svårt för mig att säga eftersom jag toppar som sjutton i början, till och med slutet av april på sin höjd, och sedan ligger lågt. Mina dahlior har redan blom och knopp, så det kanske är jag som gillar att vara tidigt ute ...
Jag tror mina kom i jorden i april någongång så du är betydligt tidigare än mig.
Jag tror nog att jag gör ett försök, i alla fall på en del.
Men hur långt ned vågar jag klippa, de är ju ca halvmetern höga redan, vet att det är en väldigt hög sort, ca en meter.
Har inte sett några knoppar än.
ingrids
07-07-2010, 11:08
De grenar sig ju ofta bara precis nedanför där man klipper så jag brukar lämna sisådär 3 bladpar per gren räknat endera från jorden eller närmaste förgrening.
Irene_L
07-07-2010, 11:17
Jag har inte toppat mina dahlior. De brukar förgrena sig bra ändå!
Kan det finnas olika sorter då? Alltså, jag vet att det finns olika dahlior, men jag menar att vissa förgrenar sig lättare än andra?
De man ser i affärerna är ju små buskar (ok, uppdrivna av proffs) medan mina har i stort sett en stängel eller fler från knölarna.
Tittade precis på mina dahlior och de jag har toppat har det kommit två skott i grenvecket på men de grenar sig sedan inte vidare.
Ezereht
09-07-2010, 13:17
Oj jag visste inte man skulle toppa. Min är 1m hög stängel :S Jaja man lär sig hela tiden.
Äsch, jag toppar inte heller. Skulle de bli väldigt rangliga så kan man ju staga upp dem med en pinne. Tycker att det är lite maffigt när de är stora, höga och vackert blommande. Men det beror ju naturligtvis på hur rabatten ser ut. Jag har en hel dahlia-rabatt på ca 3m* 80cm djup och det skulle se jättefjuttigt ut med såna där små låga dahlior. Nä, jag vill ha höga!
kerstin z5-6
09-07-2010, 19:23
aldrig toppat .. på den tiden jag hade dem
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.