Full version: Problem med tamarillo
capros aper
I vintras sådde jag ett par tamarillokärnor från Madeira och dessa har nu grott och blivit ca en halv meter höga. Jag planterade om dem till större krukor med vanlig blomjord för ett par månader sedan men jag tror inte de mår särskilt bra. De har i princip slutat växa och har börjat tappa de nedre bladen efter att de gulnat. Även de bladen som är relativt stora en bit ner på plantorna är nu gula. På en av plantorna har bladen inte vecklats ut ordentligt, de ser ihoptryckta ut. På samma planta är ett av de stora bladen "prickigt" i ljusgrönt, ser ut som om det mindre klorofyll där. Jag har dem inomhus och konstigt nog trivs de inte alls i direkt solljus utan slokar såfort solen skiner på dem, därför är de nu placerade en bit ifrån fönstren. För en vecka sen gav jag dem en första dos av växtnäring, tänkte att det kanske är problemet.. Jag ger dem för övrigt bra med vatten men tror inte det är för mycket heller.

Någon som har någon idé om vad som är fel på dem?

Jag bifogar ett par bilder på dem.

Är tacksam för svar, vill att mina tamarillosar ska överleva!
Åsa, mälardalen zon 2
Ganska små krukor till en tamarillo så den lilla jorden du satte dem i blev nog ganska näringsfattig bara efter några veckor. Och när det är brist på näring + plats i krukan så brukar de äldsta bladen vissna bort (brukar vara de nedersta) och tillväxten stanna upp så din planta är nog helt normal..
Alexander-VG-zon3
ja trädtomat är väldig näringskrävande de kan du ge näring 2-3gånger per vecka. sedan vill de ha mycket vatten för att de stora tunna bladen ska klara sig, på vintern ska den hållas tunnar och ingen näring. kan du ha den ute så ha det, annars odlar du den inne åretrunt så odla den i ett ljustfönster. nästa år kan den börja att blomma.
capros aper
Tack för de snabba svaren. Jag ska ge dem mer näring och se om det hjälper! Om jag skulle plantera om dem, ska jag även pilla/skölja bort lite gammal jord från rötterna så det får plats med mer ny jord i den nya krukan?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon