Gunilla T
07-07-2010, 11:16
Har fått en jättefin frilandshibiskus av en trädgårdsvän. Nu har jag planterat den i kruka men helst vill jag ha den i rabatten - krukorna får inte bli för många..
Vad kräver denna växt för att övervintra ute? ...bor i zon 2-3 .
Någon med erfarenheter av växten?...om jag måste ta i den, hur övervintrar jag den inomhus?
Alexander-VG-zon3
07-07-2010, 11:35
skyddat läge klarar den vintern upp till zon 4. så plantera den på friland i ett varmt och skyddat läge. ge den luckerjord med lågt ph. har vintern varit hård eller våren varit kall så lövar den sent och även förövrigt så är den en av de senaste med att få blad. de blommar på ettåriga skott på sensommaren.
ska du ha kvar den i kruka, så har du den ute tills den fällt bladen och tills det blivit ett par frostnätter. sedan sätts den antigen in mörkt i en temp på 0c +10c. eller i rumstemperatur under extraljus. sedan efter att frostrisken är förbi så tar du ut den igen, har den blad när den tas ut så avhärda bladen mot sol och blåst. har den inte blad är det bara att sätta ut den där du vill ha den.
Gunilla T
07-07-2010, 11:44
Tusen tack flaxss - hoppades du skulle svara!
Gick här och klurade om den månne skall ha surjord men kom till den slutsatsen att den kan stå i normal trädgårdsjord och det blev ju fel. Okej, skall plantera om den enligt dina råd i en surjordsrabatt
Alexander-VG-zon3
07-07-2010, 12:35
eller den klarar sig fint i ''vanligjord'' med men får den jord med lägre ph så brukar bladen bli grönare och finare och ja se bättre ut. annars kan dom lätt bli ljusgröna och gulgröna och små. men den blommar lika bra i vanlig som i surare.
men viktigt är ju att det är luckert och läget är skyddat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.