PerChill
07-07-2010, 11:28
Jag har ett antal tomat och chilliplantor. Jorden jag använt är Bauhaus billiga Planteringsjord och deras kodynga jag blandat ihop 50/50 + Änglamarks hönsgödel pellets.
På TV talas det om mjukgörare i plast (ftalater), flamskyddsmedel, östrogenliknande ämnen och hur det påverkar djurlivet då hannarna blir feminiserade, eventuellt sterila.
Säckarna med planteringsjord innehöll plastbitar, sönderklippta kreditkort, CD/DVD-skivor vilket för mej pekar på jord tillverkad av återvunna sopor.
-Hur kan man vara säker på att jorden inte innehåller gifter som gör mina tomater och chillis hälsofarliga?
(Och sådant som ej är klassade giftiga ännu trots forskarlarm).
För övrigt så är det skillnad på dyngan då jag kompletterade med kodynga från COOP, Änglamark. Den luktade "landet", riktig saftig dyngdoft i motsats till Bauhaus som såg mera ut som torv + torr kompost.
Piccante
07-07-2010, 11:43
Det finns inga garantier för att köpejord är "giftfri". Avloppsslam har ofta höga halter flamskyddsmedel, andra industrikemikalier och hormonliknande ämnen samt tungmetaller. Slam säljs ofta till jordtillverkare som komposterar det och gör plantjord.
kerstin z5-6
07-07-2010, 12:56
Vill du vara helt säker får du göra jord själv :kogödsel,+Torv +gräsklipp o trädgårdsavfall.Gör en limpa, brinner klart på 8 månader under höst+ vinter o är färdig jord till våren
Gunilla T
07-07-2010, 13:32
Den billiga planteringsjorden är bara skräp så jag hoppas att vi alla konsumenter slutar köpa den undermåliga jorden. Bara att kalla den för planteringsjord - ett försäljningstrick som får oss att tro att den jorden skall man och kan man plantera allt i.
Jag var en gång på en föreläsning om jord - föredragshållare var en ingenjör från en av de större jordproducenterna här i landet. När jag frågade varför de fortsätter att sälja denna värdelösa jord så skrattade han; "Folk vill ha den" !
Om sedan slam används är det ju riktigt illa - ännu klarar våra reningsverk inte att rena t.ex. hormoner och det är inget man vill ha i jorden.
Följ Kerstins råd om egen jord!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.