Full version: Ist - hur gr du ditt?
Peztis
r ju t-fantast men nu nr det r varmt s r det ju godare med ngot kallt, allts ist!

Men jag vet inte riktigt om jag fr till det, i alla fall inte till min mans beltenhet. smile.gif Tror det r fr att vi ibland har kpt de dr psarna man blandar ut med vatten och de smakar ju inte som kallt t, direkt.

Men som sagt, hur gr ni?
* Vad har ni fr t?
* Hur mycket t till en liter vatten?
* Blandar ni i socker? Hur mycket, i s fall?
* Brukar ni ha citron eller annat i?

Senaste psen med istblandning som jag kpte var med ppelsmak och det var gott. S d tnkte jag att jag skulle kpa mig vanligt ppelt p ICA. Men npp, det fanns inte. Minns med nostalgi 80-talet d det var modernt med ppelt och ppelschampo och allt vad det nu var.
Fr vl ta mig till en t- och kaffehandel, dr finns det kanske.
Meriona
Jag har aldrig sjlv prvat p att gra iste, bara kpt i butiken (frdigblandat kylt) och det r d rakt inte samma sak som man kan f serverat p restaurang i t.ex. Mexico. (MUMS)

Sydstaterna i USA har ju iste som nationaldryck, visst vore det underbart att f tag p ett snt recept? Hoppas ngon har ett recept som vi andra kan prva! smile.gif
flaxss
jag har gjort eget iste, bryggde vanligt te sedan kylde jag ner det. sockrade och tog citron i. fast jag vet inte om jag gjorde rtt fr det smakade inte s som det ska tror jag.

hr r ngra recept som jag hittade
http://www.dansukker.com/Default.aspx?ID=3...amp;GroupID=188

http://www.recept.nu/1.298846/lisa_och_mon...r/hemgjort_iste

http://www.tasteline.com/recept/Iste_fran_Sodern_2
Peztis
Hrru flaxss! Det r ju ROM i Dansukkers! Det klassar jag som drink. biggrin.gif Skert gott!

Men tack fr lnkarna.

Jag provade idag en ny variant som fick mannens ok. S hr r mitt recept:

1 l kokande vatten
2 msk t Champagne Creme (grnt t frn t- och kaffehandel)
3/4 dl socker
2 skivor citron

Lt det dra i 3 min och nu str det i kylen.
Jag r lite osker p mngden tblad eftersom jag bara hllde i min tkula modell strre.
Meriona
Lter vldigt gott med rom i mste ven jag erknna. blush.gif ppleskivor lt inte heller fel som det var i nn lnk.
Grnt te kunde kanske funka ja, det hade jag inte en tank p! tummenupp.gif

TANKE ska det vara, en tank te orkar man nog inte dricka upp.
Peztis
Om man gillar rtt t s blir det ocks vldigt gott sgs det, rtt t blir ju inte s beskt.

Fast nu r jag lite lagom frtjust i rtt t som jag tycker r fr... stt.... jolmigt...? i smaken, fredrar de andra sorterna.
Rihane
Tycker det blir godast med grnt te stat med honung och s anvnder jag lime och spder med mngder is/vatten
Peztis
Lste lite p amerikaska siter och det verkar som att dr finns det ett speciellt t som de gr ist p. Det blir inte lika mycket utfllning i det s det blir en klarare dryck.
antonia97
1 Kokar te (starkt).
2 Lter det svalna, in i kylen tills det r kallt.
3 I med citron och honung.
4 I med is och frukt, om man vill.

Skl fr sommaren! rose.gif

bravo.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon