Peztis
Är ju té-fantast men nu när det är varmt så är det ju godare med något kallt, alltså isté!

Men jag vet inte riktigt om jag får till det, i alla fall inte till min mans belåtenhet. smile.gif Tror det är för att vi ibland har köpt de där påsarna man blandar ut med vatten och de smakar ju inte som kallt té, direkt.

Men som sagt, hur gör ni?
* Vad har ni för té?
* Hur mycket té till en liter vatten?
* Blandar ni i socker? Hur mycket, i så fall?
* Brukar ni ha citron eller annat i?

Senaste påsen med istéblandning som jag köpte var med äppelsmak och det var gott. Så då tänkte jag att jag skulle köpa mig vanligt äppelté på ICA. Men näpp, det fanns inte. Minns med nostalgi 80-talet då det var modernt med äppelté och äppelschampo och allt vad det nu var.
Får väl ta mig till en té- och kaffehandel, där finns det kanske.
Meriona
Jag har aldrig själv prövat på att göra iste, bara köpt i butiken (färdigblandat kylt) och det är då rakt inte samma sak som man kan få serverat på restaurang i t.ex. Mexico. (MUMS)

Sydstaterna i USA har ju iste som nationaldryck, visst vore det underbart att få tag på ett sånt recept? Hoppas någon har ett recept som vi andra kan pröva! smile.gif
Alexander-VG-zon3
jag har gjort eget iste, bryggde vanligt te sedan kylde jag ner det. sockrade och tog citron i. fast jag vet inte om jag gjorde rätt för det smakade inte så som det ska tror jag.

här är några recept som jag hittade
http://www.dansukker.com/Default.aspx?ID=3...amp;GroupID=188

http://www.recept.nu/1.298846/lisa_och_mon...r/hemgjort_iste

http://www.tasteline.com/recept/Iste_fran_Sodern_2
Peztis
Hörru flaxss! Det är ju ROM i Dansukkers! Det klassar jag som drink. biggrin.gif Säkert gott!

Men tack för länkarna.

Jag provade idag en ny variant som fick mannens ok. Så här är mitt recept:

1 l kokande vatten
2 msk té Champagne Creme (grönt té från té- och kaffehandel)
3/4 dl socker
2 skivor citron

Lät det dra i 3 min och nu står det i kylen.
Jag är lite osäker på mängden téblad eftersom jag bara hällde i min tékula modell större.
Meriona
Låter väldigt gott med rom i måste även jag erkänna. blush.gif Äppleskivor lät inte heller fel som det var i nån länk.
Grönt te kunde kanske funka ja, det hade jag inte en tank på! tummenupp.gif

TANKE ska det vara, en tank te orkar man nog inte dricka upp.
Peztis
Om man gillar rött té så blir det också väldigt gott sägs det, rött té blir ju inte så beskt.

Fast nu är jag lite lagom förtjust i rött té som jag tycker är för... sött.... jolmigt...? i smaken, föredrar de andra sorterna.
Rihane
Tycker det blir godast med grönt te sötat med honung och så använder jag lime och späder med mängder is/vatten
Peztis
Läste lite på amerikaska siter och det verkar som att där finns det ett speciellt té som de gör isté på. Det blir inte lika mycket utfällning i det så det blir en klarare dryck.
antonia97
1 Kokar te (starkt).
2 Låter det svalna, in i kylen tills det är kallt.
3 I med citron och honung.
4 I med is och frukt, om man vill.

Skål för sommaren! rose.gif

bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon