Lilia
thumbdown.gif har ni haft en sadan schermin?, den har vuxit 2 r och nu blommar den utan doft!! ska jag vnta, eller byta den?, det samma hnder med min klematis vitalba Paul Farges (sommar snow) som vxer med fina blad men ingen blomma, den r 3 r, vnta eller byta? confused.gif
Gunilla T
Det finns faktiskt en doftschersmin som inte doftar - kanske har du rkat f den varianten.

Paul Farges r ju senblommande - juli - september s den kanske inte hunnit nnu. Det r ju en riktigt kraftigvxande sort som skert krver en hel del gdsling.
DykUnderYtan
Jag har ocks tv stora, vad jag i alla fall trodde var doftschersmin (nr vi flyttade hit) men inte doftar de ngot. Blommar fint gr de i alla fall. smile.gif
skrotfibbla
Det r olika sorter doftschersmin och icke doftschersmin. Har bda. Doftschersminen r lite mer gulvit och blommar lite tidigare n den andra, tminstonde hr.
Cilla
Japp de finns. Bra fr allergiker kanske. Men om jag hade en ung sdan skulle den sttas p ngot stlle dr man aldrig gr. Schersminer som inte doftar br ju ha ngra andra kvaliter som inte doftsorterna har, men det har inte de hr doftlsa varianterna tycker jag. Frutom fr allergiker d.
Shabbadang
CITAT (Lilia @ 07-07-2010, 15:50) *
thumbdown.gif har ni haft en sadan schermin?, den har vuxit 2 r och nu blommar den utan doft!! ska jag vnta, eller byta den?, det samma hnder med min klematis vitalba Paul Farges (sommar snow) som vxer med fina blad men ingen blomma, den r 3 r, vnta eller byta? confused.gif

Om du vill ha en med doft, s byt. Det finns garanterat doftande kloner som E-plantan 'Finn'. Det finns ocks mer eller mindre doftlsa, av ej angiven hrkomst. Smultronschersmin doftar alltid s den kan rekommenderas.
Cilla
'Finn' har jag goda erfarenheter av. Ansprksls, klarar vl en vinter som denna, blommar relativt tidigt som yngre planta. Smultronschersminer r ocks nrap alltid bra. Inte dyra heller som E-planta, vxer snabbt om de fr vatten de frsta ren.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon