Full version: Doften av rosor...
Chamomille
Funderar på att ta rosenbladen från vår honungsros som doftar så fantastiskt just nu. Hur gör ni för att "konservera" doften? Olja? Salt? Tacksam för alla tips thanks.gif

Har även Schersmin...
svennis
Nu har jag repat Rose de Rescht o lagt i kylan, skall bli nytt igen när man tinar.. wink.gif

Repa o lägg i en skål i inne, doftar ett par dagar.
Ezereht
Hittade en site om lite allt möjligt man kan göra med rosor:
Nyttoros
Chamomille
Tackar för svar smile.gif Bra idé och bra länk.

Det var så här att för många år sen varvade jag rosblommor och grovsalt. När jag öppnade burken efter ett tag luktade det pyton och då hällde sambon ut det. Sen när jag luktade i burken efter en stund så fanns doften av rosorna kvar där wub.gif Så jag funderar fortfarande på det där med badsalt...
Ezereht
Mmm det kanske vart för "blött" i din burk? Stod ju att om man gjorde torrt så skulle man först torka rosbladen tills dom var "läderartade", det är väl för att minska risken dom hinner ruttna. Saltet kan väl bara suga upp vätska till en viss gräns innan man istället får en saltsås.

Jag tror jag ska testa frysa in blad som Svennis tipsade om.
Chamomille
smiley_small_hug.gif Ska prova flera varianter. Tack!
Greta i Österbotten
För många många år sedan läste jag i en tidning att man kunde göra sin egen rosenparfym genom att fylla en flaska med rosenblommor och täcka över med starksprit.Sagt och gjort.Nyfiken som jag är körde jag till närmaste spritbutik och frågade efter den starkaste sorten de hade....jag skulle ha den till parfym....vet inte om de trodde på mej! happy.gif Veckorna gick och jag skulle få öppna flaskan och känna den härliga doften av Finlands vita ros.Gissa hur det gick!!! Många skulle säkert säga att det var synd på den fina spriten.Inte den minsta doft av rosor,bara spritångor. crying.gif
Chamomille
CITAT (Greta i Österbotten @ 07-07-2010, 21:53) *
För många många år sedan läste jag i en tidning att man kunde göra sin egen rosenparfym genom att fylla en flaska med rosenblommor och täcka över med starksprit.Sagt och gjort.Nyfiken som jag är körde jag till närmaste spritbutik och frågade efter den starkaste sorten de hade....jag skulle ha den till parfym....vet inte om de trodde på mej! happy.gif Veckorna gick och jag skulle få öppna flaskan och känna den härliga doften av Finlands vita ros.Gissa hur det gick!!! Många skulle säkert säga att det var synd på den fina spriten.Inte den minsta doft av rosor,bara spritångor. crying.gif

giggle.gif Oj då... Men det kanske gick att hutta på? biggrin.gif
Stiffe
Det är svårt, mkt svårt att konservera blomdoft. sad.gif Det är därför fina parfymer med äkta (ej syntetiska) blomessenser, såsom t ex rosenolja, är så dyra.
/S
Bassam
Hej
Du kan blanda rosor med Glycerin lägga blandning i burken stänga burken bra och efter några dagar , Glycerin kan suga ros lukter.
Glycerin
H:Bassam
Chamomille
Glycerin... Var får man det ifrån. Jag menar, var kan man köpa det? Det ingår ju i tvålmassa vet jag. Är det det du menar Bassam?
kerstin z5-6
Apoteket
Bassam
Hej
Det är vad jag menar sen du kan lösa dem på T sprit om du vill .

Obs det här receptet jag tog från kompis som jobba med doften.

H:Bassam
skogstroll
CITAT (Greta i Österbotten @ 07-07-2010, 21:53) *
För många många år sedan läste jag i en tidning att man kunde göra sin egen rosenparfym genom att fylla en flaska med rosenblommor och täcka över med starksprit.Sagt och gjort.Nyfiken som jag är körde jag till närmaste spritbutik och frågade efter den starkaste sorten de hade....jag skulle ha den till parfym....vet inte om de trodde på mej! happy.gif V

haha, de trodde dig säkert giggle.gif
Chamomille
Då är jag med. Hittade glycerin på apoteket. Tack för hjälpen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon