Cornelis
Min precis två år gamla mango har sedan länge sett lite hängig ut och fått lite fula svarta prickar på undersidan av bladen. Eftersom jag själv inte hyser någon som helst expertis i området vänder jag mig till detta forum, i hopp om tips som kan rädda den arma växten. Vad som mer kan sägas om det här fula på bladet är att det är kladdigt.
Jag vattnar nog ganska mycket, men ger den knappt någon näring alls. Alla tips mottages med stor tacksamhet! smile.gif
[attachment=51960:Utsnitt.jpg]
[attachment=51959:Helt_blad.jpg]

Två till bilder, i helhet ser trädet friskt ut enligt min mening... Men tyvärr kan skenet bedra.

Här kommer den sista, men inte minst viktiga bilden. Denna borde vara tydlig för de som eventuellt vet vad det är för något otyg.
Alexander-VG-zon3
ser ut som om du har ett rejält angrepp på den från Trips och kanske ockås spinn.

ta veck dom blad som är värst angripna. därefter så sköljer du igenom plantan och sedan dränker du plantan i varmt vatten (40-42grader) i ca 20-30min. när du gjort det så torkar du i fönstret där den stod och tvättar fönstren och ja rengör hela platsen inkluderar väggar och golvet just nedan. alla saker som står i fönstret tvätta och rengör.

sedan när du gjort detta så köper du provado pinnar som tar död på alla sugande insekter.

därefter när du ser att den återhämtar sig så börjar du ge den näring ca 3-4gånger per månad. sluta ge näring på hösten och börja igen på våren.
Cornelis
Tack så mycket för detaljerat svar. Jag har bara en fundering. Att dränka plantan; menar du då bara jorden, eller rent av hela bladverket också?

Det ser mer ut som Trips än Spinn, ser jag efter att ha varit inne på diverse konstiga forum om odling av mer eller mindre lagliga växter. Såpvatten ska tydligen vara bra, men användning av giftiga bekämpningsmedel är farligt för (miss-)brukaren och därför oetiskt.

Tack för svaret. Fas 1 i "Slaget mot Tripsen" inleds idag. Fortsättning följer...
Åsa, mälardalen zon 2
+Jag skulle ställa ut växten utomhus i skugga, de flesta inomhusväxter brukar bli jättefina av en semester utomhus + det ÄR bättre klimat ute än inne på sommaren och växter som mår bra brukar inte få ohyra. +Trips, spinn mm. trivs ofta bättre inomhus än ute + ute finns det fiender till tripsen och spinnen.
Cornelis
Ställa ut växten i skugga och vindskydd ska jag göra. Det ska bli intressant att se hur den reagerar på det. Nu har jag åtminstone duschat hela växten och försökt ta bort all ohyra från bladen. Att ta bort bladen förmår jag inte, det känns så dåligt. Så fula är de inte... Hoppas jag... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon