Peztis
Såg för ett par dagar sedan att jag hade stora feta sköldlöss på min vinranka i det gamla växthuset. Blev så äcklad att jag gick därifrån! sick.gif

Jag har primärt två frågor:
1, Vad händer om jag inget gör?
2, Hur bekämpar jag dessa?

Mitt gamla växthus kommer jag att avveckla, om stommen i trä är ok kommer jag att ta bort glasen på sidorna och den korrugerade plasten på taket så att det blir som en liten pergola, kanske jag av en del gör om det till lekstuga till sonen, då med en liten förstukvist med vinranka framför. I teorin låter det suveränt men...

Att flytta rankan till det nya växthuset har jag förstått är hopplöst pga dess enorma rötter så det får klara sig bäst den kan sedan. Däremot så har jag påbörjat med en avläggare. Känns ju inte så lockande just nu...

Är det inte enormt mycket kryp i år? Väldugt mycket tvestjärtar, bladlöss mm är det i alla fall och problem med sköldlöss har jag aldrig haft!
Åsa, mälardalen zon 2
Sköldlöss har 2 av mina rankor också iår och alla löss tar ju kraft från växten, jag brukar ofta bara skrapa bort dem, jag skalar även bort en del bark för det kan sitta väldigt måna sköldlöss därunder.

Man skulle ju kunna tänka sig att spruta med provado tidigt på säsongen ifall man får fortsatt problem med sköldlöss ev. gift lär ju vara nedbrutet till hösten då man skördar. Såpa, pyrex, såpsprit och dyl. funkar ju så dåligt på sköldlöss så det tror jag inte jag skulle slösa ork och pengar på.
Peztis
Läste att man kunde pillra bort dem för hand men jag tycker de är så tväräckliga att jag baxnar!
Åsa, mälardalen zon 2
Man behöver ju inte peta på dem med fingrarna man kan ju peta bort dem med en gammal bordskniv/växtetikett/pinne eller vad man har tillhands. De kan inte knata upp igen så man måste inte samla upp dem, det finns nog gott om predatorer som tar hand om dem då de blir mer oskyddade.
Bassam
Hej
bekämpa sköldlöss :
1 isolera skadade växter.
2 skära bort skadade delar.
3 plocka dem på pincett.
4 man kan borta torka dem med svamp eller trasa som doppat på ( 0,5dl såpa + 1 L vatten ).

sen kan du spruta på blanda 0.2 dl såpa och 0.1 dl T-röd i 1 l vatten. 5-6 gångar avstånd mellan 10dagar, den kan skada växter så prova med några blad

5- man kan pensla på starkare lossning på sköldlöss som 2 delar vatten, 2 delar såpa och 3 delar T-röd.

6 biologiskt med rovskalbaggen Cryptolaemus montrouzieri .

7 provad.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon