Full version: ID-hjälp
mamamaggan
Fick i dag se två ställen på min vilda tomt där det växer något som ser ut som vit toppklocka men den har inte likadana blad som den blå. Formen på bladen är väldigt lika men den blåa har lite sträva blad , det har inte den vita.

Om det nu är vit toppklocka så undrar jag var den kommer ifrån. Den blåa växer på tomten intill och där har det aldrig funnits vit. På den vilda tomten finns det i stort sett inga planterade blommor .
Peztis
Blommor - precis som andra biologiska ting - kan ju få för sig saker och mutera...
mamamaggan
CITAT (Peztis @ 07-07-2010, 20:14) *
Blommor - precis som andra biologiska ting - kan ju få för sig saker och mutera...

............................och så frösår det muterade sig mitt ute i " djungeln " ?
kerstin z5-6
campanula glomerata var alba, vit form finns ju så visst kan det hända
mamamaggan
Jo jag vet att det finns vit toppklocka men är bladen på den inte exakt likadana som på den blå ? Det är därför jag undrar om det verkligen är en vit toppklocka.
kerstin z5-6
har du bild ?klockor kan ha lite olika blad tex har mina vita Mjölkklockor ljusare mindre skrynklade blad än de blå, toppklockorna kör jag ju över med trimmern så fort jag ser dem så jag har inte tittat närmare på deras blad
mamamaggan
Bladen har samma form men den blå har sträva blad det har inte den vita.

Tyvärr hade jag ingen kamera med mig såjag har ingen bild. Men blommorna ser ut som toppklocka.
kerstin z5-6
Då gissar jag att det är den vita formen av toppklocka ser blommorna likadana ut dvs sitter samlade i toppen så är det den
mamamaggan
Då är det den vita toppklockan.

Kul , då ska jag gräva upp några sedan och plantera in bland de blå på granntomten.

Vi har två sommarstugefastigheter bredvid varandra , den ena har rabatter , gräsmatta osv medan den andra är en helt vild tomt. Det är på den vilda tomten som den vita har valt att växa .

Känns lite konstigt , vi har massor med blå , men inga vita , på den " bebodda " och så helt plötsligt kommer det vita på den " obebodda " .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon