Cess
Jag är inget proffs på rosor och rosensorter men undrar om ni kan hjälpa mig med se vad det är för sorts ros jag har i rabatten. Blommar för fullt nu. Det är en remonterande ros som doftar ganska mycket. Fick klippa ner den ordentligt efter vinterns härjningar i år,men den har tagit sig riktigt fint.

Är det en Louise Odier? Eller kan det vara något annat?
Ezereht
Jag tycker också den är lite lik Louise Odier. Men vem vet g.gif
Hur kallt bor du? Vissa rosor klarar ju inte så mycket kyla men Louise går ju bra ända hit upp (Umeå).
Cess
Bor i Stockholm, och kylan hade den klarat ganska bra. Istort sett inga frostskadade grenar. Däremot hade det rasat ner en massa tung snö från taket som knäckte många grenar så det var bara att klippa ner....
Kajsa

Här ett foto på Louise Odier, det är en zon 5 ros och hos mig blev den med åren 2 - 3 m i söderläge, nu är min flyttad. Blommorna är som på bilden bollformade, stark doft, remonterar, många har problem med svartfläck på denna ros, min klarade sig bra från det, fick en del ibland.
Cess
Tack Kajsa för bild på din fina Louise Odier! Jag tycker ju att den är ganska lik min, men som sagt... jag är newbie på rosor och har inte superkoll på alla tänkbara sorter.

Min fick lite svartfläcksjuka förra året, men det fick mina Astrid Lindgren också. Köpte Binab och ska testa om det hjälper i förebyggande syfte. Får utvärdera sen i höst.

I år har jag däremot haft värsta kriget mot:
1. Rosenskottsstekeln (som höll på att käka upp ALLA nya skott!)
2.Sen kom rosenbladsstekeln...
3. och nu har jag precis haft krigsföring mot alla miljarders bladlöss som invaderad trädgården i år.

Pju..Ett under att det blev ngr rosor alls! smile.gif Så alla härliga vackra blommor är en riktig belöning för allt slit mot ohyran.
Kajsa
Samma här en massa löss och så alla steklarna, det är alltid något eller mycket varje år !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon