konichiwagirl
Har de senaste åren jobbat med renoveringen/restaureringen av ett 150 år gammalt timmerhus och vi har så smått börjat med trädgården. Vi vet att man var tidiga med att anlägga en prydnadsträdgård här - i slutet av 1800-talet - men inte mycket finns kvar. I en tillfällig och mer eller mindre vildvuxen rabatt har vi dock sparat de växter som kommit upp/samlats in för senare bruk.

Hur som helst, nu behöver jag lite hjälp med att komponera våra rabatter. På ömse sidor av ett utskjutande trapphus varav den ena rabatten kommer att ligga i halvskugga (morgon- och förmiddagssol) medan den andra ligger i söderläge och har sol från morgon till kväll. Jorden är sandig och mycket väldränerande... men vi har gott om brunnet hästgödsel kvar i göningsrummet. smile.gif

De plantor som vi har räddat och som jag gärna använder är några exemplar av brandlilja, tigerlilja, blågull, akleja (vulgaris), sliden (ser ut som alpsliden) och stormhatt. Några av de växter som annars var vanliga här i övre Norrland när trädgårdarna kom hit var toppklocka, jätteprästkrage, krollilja, bond- och dillpion, riddarsporre, löjtnantshjärta och aster... samt vissa vildväxande arter som kvanne. Andra kulturväxter jag är förtjust i är röd rudbeckia, jättedaggkåpa, funkia...

Suck. Kan någon hjälpa mig att få ihop detta till en sammanhängande helhet, för själv har jag ingen aning hur jag ska göra?
kerstin z5-6
brandlilja, tigerlilja, blågull, akleja (vulgaris), sliden (ser ut som alpsliden) och stormhatt. Några av de växter som annars var vanliga här i övre Norrland när trädgårdarna kom hit var toppklocka, jätteprästkrage, krollilja, bond- och dillpion, riddarsporre, löjtnantshjärta och aster... samt vissa vildväxande arter som kvanne. Andra kulturväxter jag är förtjust i är röd rudbeckia, jättedaggkåpa, funkia...

daggkåpa(Sprider sig),kan fungra som kantväxt var som helst
funkia ,löjtnantshjärta, krollilja,stormhatt i halvskugge rabatten-de håller länge i blom då, och vill ha lite fuktigare jord

Om du tänker ta in toppklockan i rabatten rek jag att du gör en egen rabatt till pionerna-de vill inte bli helt överväxta runt fötterna för att blomma bra.Toppklockan är här i norr i lerjord en mkt invasiv sak,men blommar ju vackert

Alpsliden vill ha fukighetshållande jord och om du planterar flera blir de en sorts Häck# eller bakkant till den mer soliga rabatten
50 cm mellan plantorna i så fall
Rosa älggräs är vackert till+ Röd rubeckia
Ridaarsporrarna och övriga liljor i sol
Akleja i olika färger kan passa i bägge rabatterna
övrigt trivs var som helst
Ormrot
Om du inte redan har boken Bevara och sköta en gammal trädgård av Christina Ilminge så det dags att införskaffa ett exemplar! Där får du bla förslag på rabatter, förteckningar över vanliga trädgårdsväxter och exempel på äldre trädgårdar. Bokens förslag till en norrländsk rabatt innehåller bla brandlilja, akleja, stormhatt, jätteprästkrage och borstnejlika (som är en av de växter som jag vet har funnits länge hemma hos oss).

Toppklocka är nästan ett måste i den norrländska torpträdgården. Den frösår sig väldigt effektivt, men jag tycker inte alls att den är svår att hålla efter i rabatten. Jag har den i samma rabatt som pionerna och det går alldeles utmärkt. Såpnejlika var också en vanlig perenn i norr, men man bör nog gräva ner den i en plastkruka, så att den inte får möjlighet att härja fritt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon