mimmi 1
Inköpt i år på plantförsäljnings-ställe, de visste inte vad det var, men jag tyckte den såg spännande ut. Det skulle iallafall vara en perenn... Men kan det vara en balsamin? nu kanske det är svårt att avgöra innan blommorna slagit ut? väldigt vattnig i stjälken, som en Lyckliga Lotta ungefär, men tät och buskig...
hoppas att det är en perenn nu då...c:a 40 cm hög.
Nej, jag kunde inte lägga in en bild, den var för stor, och jag vet inte hur man gör för att få den mindre....
Jag lägger ut min fråga ändå... utan bild... typiskt!!

Färgen på blad och stjälk är mörk-röda, med lite mörkgrönt inslag.
Om det nu är någon slags Balsamin, då är det väl ingen perenn? eller kan den övervintra i rabatten? bor i Zon 5...

NU FINNS BILDEN UPPE.... klicka på inlägget härnedanför...(09-07-2010)
OCH EN NY BILD .... inlägg 18-07-2010
kerstin z5-6
Utan bild är det i princip omöjligt att säja vad du köpt.. röd stjälk o rödaktiga blad finns den en hel del perenner som har.
Din bild kan du öppna i vilket bildbehandligs program som helst (nästan) och minska den i storlek bara.

mimmi 1
[attachment=52070:004.JPG]få se nu om det funkar med bilden...
mimmi 1
måste puffa upp tråden lite... ingen som kan hjälpa mej med ett namn??
kerstin z5-6
ja men först när den blommar...
mimmi 1
ok... då lägger jag ut en ny bild inom kort, eftersom den har knoppar nù...
mimmi 1
Nu börjar blommorna att slå ut. vet någon vad detta är?

Alexander-VG-zon3
tycker det liknar Lobelia cardinalis - Kardinallobelia.
Gunilla T
Lobelia cardinalis?
mimmi 1
Nja... iof. är den ju på sitt första växtår, men jag tycker den är kompaktare och buskigare liksom, än cardinal lobelian, åtminstone de bilder som jag hittat på den...
dessutom kommer blommorna inne i bladverket, inte på så höga stänglar...
????????
mimmi 1
Tror ni att det är en cardinal lobelia? eller finns det fler gissningar?
kerstin z5-6
Cardinal lobelia,ja definitivt, kan klara sig skyddat fuktig plats som tinar tidigt.
mimmi 1
Tack så jättemycket.. då vet jag vad jag har köpt, och så hoppas jag på att den övervintrar då!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon