Full version: Seg Hoya
Dan i Nacka
För drygt ett år sedan köpte jag en rotad stickling av Hoya archboldiana (pink form). Den ser välmående ut och står under extraljus men har fortfarande inte visat minsta lilla tecken på att den vill börja växa. Jag tycker att den har fått vila länge nog nu. Hur gör jag för att få igång den?

Vänliga hälsningar

Dan
Ina
Fortsätter att vänta! wink.gif biggrin.gif

Nä, skämt åtsido, jag har inget knep som får igång trilskande Hoyasticklingar. Det jag har märkt angående sticklingar är att det ofta vill ha lite mera fukt än vuxna plantor, men annars är det nog tålamod som gäller...

Kankse någon annan som har nåt' knep?
Dan i Nacka
Ok. Jag får väl ge mig till tåls. Tänkte annars att lite undervärme kanske kunde få fart på den?
Bäst är väl hursomhelst att vänta tills det blir lite mer ljus på dagarna antar jag. (suck..)

Tack så länge Ina.

Vänliga hälsningar

Dan
Dan i Nacka
Hoyarapport

Med hot om sophinken så ... biggrin.gif

Nej men det var nog mycket riktigt undervärmen som gjorde susen.
Den har stått ljust och fint hela sommaren men som sista utväg fick den undervärme och det tog då inte mer än en vecka så hade den skjutit nya skott

Skam den som ger sig.

Vänliga hälsningar

Dan
kristerh
CITAT (Dan i Nacka @ 03-08-2004, 08:11)
Hoyarapport

Med hot om sophinken så ... biggrin.gif

Nej men det var nog mycket riktigt undervärmen som gjorde susen.
Den har stått ljust och fint hela sommaren men som sista utväg fick den undervärme och det tog då inte mer än en vecka så hade den skjutit nya skott

Skam den som ger sig.

Vänliga hälsningar

Dan

Jag har oxså hotat min med sophinken!! men den bryr sig inte.
kanske skulle testa det där med undervärme wink.gif
krister
pejori
jag brukar också köra med undervärme till trilskande växter. smile.gif
jag ställer dom på ljusrampen till akvariet, så jag får passa mej så dom inte torkar för mycket ohmy.gif ohmy.gif
det fungerar jättebra laugh.gif biggrin.gif
Åsa K, zon 1
Jag har satt ut alla mina sticklingar och vuxna i utrummet. Där kan bli upp till +40 laugh.gif

Alla har växt så det knakar. Har du möjlighet att ha dem ute på balkong eller under ett träd så trivs de jättebra.
nilssontherese
Hej Dan! Jag har ett tips ....har oxå en hoya archboldiana pink satte den i ett miniväxthus med luftfuktighet på 80-90% det verkar den i alla falla att gilla växer så det knakar! Den var mycket seg innan...
Tänkte passa på att berätta att den stapelian jag köpte ev dig förra året har TVÅ knoppar! Stapelia Gettleffi! inte dåligt va?? rolleyes.gif
Hoppas att hoyan vaknar till liv nu! biggrin.gif

MVH Therese ÖLAND
Dan i Nacka
Jo, förutom undervärmen tog jag dessutom till plastpåse runt så den verkar inte ha något emot hög luftfuktighet. Funderar på om jag skall våga ställa ut den i det fuktiga växthuset snart. (fast då utan undervärme)
Än så länge växer den ju snällt...

Vad kul med Stapelian!! biggrin.gif
Jag har ett exemplar i växthuset som blommar fint medan moderplantan (se bild) inomhus är lite senare. (två knoppar verkar den ha iallafall)

Tack för tipset

Vänliga hälsningar

Dan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon