ruffa97
Har fått en hibiskusplanta och undrar hur jag sköter den så det blir fin?
Alexander-VG-zon3
placera den varmt och soligt, ge den gott om utrymme för rötterna, ge näring 3-4gånger per månad från mars-april till sept-okt. under våren-sommaren håll dom lätt fuktiga hela tiden. till vintern-hösten låt dom torka upp lite innan du vattnar igen. om du kan så mår dom bra av extraljus på vintern från nov till feb.

när rötterna fyllt ut krukan så antigen rotbeskär eller plantera om i större kruka ca 3cm större, dom vill ha lucker och luftigjord med lågt ph.

gör du så här så kommer den växa sig fin på korttid.
ruffa97
CITAT (flaxss @ 07-07-2010, 22:28) *
placera den varmt och soligt, ge den gott om utrymme för rötterna, ge näring 3-4gånger per månad från mars-april till sept-okt. under våren-sommaren håll dom lätt fuktiga hela tiden. till vintern-hösten låt dom torka upp lite innan du vattnar igen. om du kan så mår dom bra av extraljus på vintern från nov till feb.

när rötterna fyllt ut krukan så antigen rotbeskär eller plantera om i större kruka ca 3cm större, dom vill ha lucker och luftigjord med lågt ph.

gör du så här så kommer den växa sig fin på korttid.

Tack så jättemycket för ditt svar! rose.gif

Ska göra som du skriver.
Dilara
Vill bara tillägga att hibiskusar som säljs i butikerna är behandlade med retarderingsmedel som gör att de hålls kompakta. Detta betyder att de inte kan växa på länge.
Malva15
CITAT (Dilara @ 07-07-2010, 23:39) *
Vill bara tillägga att hibiskusar som säljs i butikerna är behandlade med retarderingsmedel som gör att de hålls kompakta. Detta betyder att de inte kan växa på länge.

Och detta gör att många hibiskusar dör efter ett tag...Jag har slutat köpa hibiskusar i affär. Alla mina nuvarande är sticklingplantor som jag fått/köpt av folk som haft sina i decennier. Uppenbarligen är det vad man måste göra för att slippa döende plantor nu för tiden tråkigt nog.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon