Full version: Kanin
malcolm
Vi hade en kanin här hemma för några år sedan som drabbades av en böld på bakkroppen vilket inte är så ovanligt bland dessa djur, det blev en hel del veterinärbesök med operation etc. och flera penicillinkurer men inflammationen vägrade ge med sig. När vi lagt ner ca. 3500 kr på denna kanin så såg jag ett program på Animal Planet där de behandlade en hunds inflammarerade framben med honung och tänkte att det skulle kanske skulle fungera på vår kanin också. Vi (jag o. dottern) tyckte att det kunde vara värt ett försök och redan nästa dag hade inflammationen börjat gå tillbaka och han blev helt frisk så småningom. Han lever än idag fem år senare i högönsklig välmåga även om han bytt ägare, tipsade veterinärkliniken om metoden senare och de skulle lägga den på minnet men om de verkligen gjorde det vet jag inte. Var ett bra tips i alla fall tyckte jag.

Googlade på honung som antiinflammatorisk "medicin" efter detta och det visade sig att metoden var känd sedan urminnes tider, bara vi i västvärlden som hellre litar på penicillin och andra mediciner när det finns så enkla knep. Visst finns det huskurer som gör mer skada än nytta också men detta fungerade verkligen.
Motti
honung är fantastiskt i många hänsende !men när det gäller djur tycker jag att man söker upp en veterinär först !om inte dom kan bota åkoman tex en inflamation kan man pröva i ditt falll Honung,det viktigase är att man inte låter djuret lida genom att expremitera.Fick inte er Kanin antibiotika ?
malcolm
CITAT (malcolm @ 07-07-2010, 23:00) *
det blev en hel del veterinärbesök med operation etc. och flera penicillinkurer men inflammationen vägrade ge med sig. .

Citerar mig själv som svar på Mottis fråga
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon