Vi hade en kanin här hemma för några år sedan som drabbades av en böld på bakkroppen vilket inte är så ovanligt bland dessa djur, det blev en hel del veterinärbesök med operation etc. och flera penicillinkurer men inflammationen vägrade ge med sig. När vi lagt ner ca. 3500 kr på denna kanin så såg jag ett program på Animal Planet där de behandlade en hunds inflammarerade framben med honung och tänkte att det skulle kanske skulle fungera på vår kanin också. Vi (jag o. dottern) tyckte att det kunde vara värt ett försök och redan nästa dag hade inflammationen börjat gå tillbaka och han blev helt frisk så småningom. Han lever än idag fem år senare i högönsklig välmåga även om han bytt ägare, tipsade veterinärkliniken om metoden senare och de skulle lägga den på minnet men om de verkligen gjorde det vet jag inte. Var ett bra tips i alla fall tyckte jag.
Googlade på honung som antiinflammatorisk "medicin" efter detta och det visade sig att metoden var känd sedan urminnes tider, bara vi i västvärlden som hellre litar på penicillin och andra mediciner när det finns så enkla knep. Visst finns det huskurer som gör mer skada än nytta också men detta fungerade verkligen.