I trädgården är vi begåvade med inte mindre än 6 vinbärsbuskar. Alla utom en såg fina ut i våras, men nu har jag upptäckt att av alla bärklasar finns inte mycket kvar (vilken skulle kunna bero på ngn fågel) bara ngn enstaka kart. Dessutom är bladen missfärgade. Brunfläckiga på en del och vitfläckiga på en del andra. Vad gör jag? De står på rad invid varandra.
[attachment=51971:vinbar1.jpg][attachment=51972:vinbar2.jpg][attachment=51973:vi
nbar3.jpg][attachment=51974:vinbar4.jpg]
De två övriga som står en bit bort verkar inte ha dessa fläckar. En av dem är däremot halvdöd och har bara lite små blad närmast stammen. Vad gör man åt dem. Vattnar och gödslar?
Åsa, mälardalen zon 2
08-07-2010, 06:30
Det vita är mjöldagg, växter som har lidit av torka drabbas lättare av denna svampsjukdom. Är det bara pyttesmåfläckar kan man bromsa angrepp med mjölkvatten, är det så mycket som på bilden så är det inte mycket man kan göra mer än att satsa på nästa år. De buckliga bladen är gamla skador från vinbärsbladlus och växter som har lidit av torka drabbas lättare av löss. Karten som försvunnit kan också bero på torka, är det för torrt trillar karten.
Det man kan göra är att ge rejäla rotblötor + komma ihåg att även ge rejäla rotblötor från tidig vår nästa år.
Jag tycker annars att våren varit rätt blöt, men hela tomten ligger på en grusås så det blir nog rätt torrt. T.o.m lupinerna slokar ibland. Får nog slösa mer med vattnet och klara mig utan vinbär iår. Tack för tipsen iallafall.
Har fått sagt att man ska kapa och bränna de drabbade buskarna...men hjälper verkligen det??
Åsa, mälardalen zon 2
10-07-2010, 16:37
Nej det hjälper ingenting att hålla på och bränna, mjöldaggssporer finns överallt i luften + unga skott är känsligast för angrepp (vilket man brukar få efter en nedkapning)+ man brukar inte få så mycket bär ifall man måste kapa ner och bränna växten varje gång den får mjöldagg speciellt inte vita och röda som sätter bär på äldre växtdelar. Det man ju kan göra på sikt ifall man ska göra om i trädgården är ju att skaffa sorter som är mjöldaggsresistenta.
+Om man vill ta död på ev. övervintrande mjöldaggssporer på buskarna så brukar svavelbesprutning innan och under knoppsprutning ha effekt. Svavel heter kumulus i trädgårdsbutiken och är godkänt att använda i KRAV-odlingar så det är inte speciellt giftigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.