Full version: Odla nu?
Beatis
Ett odlarintresse har plötligt väckts till liv i mig denna sommar, men dock en aning sent. Har planterat några grönsaker på friland, men nu skulle jag vilja odla nåt mer, men frågan är vad som inte är för sent. Rädisor har jag redan sått och även sallad.
Hade tänkt att odla i svarta hinkar eftersom jag inte har någon mer trädgårdslandsyta. Några förslag?? Om du har några förslag så kom gärna med vattningsråd och dylikt. Har ca noll erfarenhet av att odla. Möjligen att jag har odlingen lite medväxt i fingrarna då min pappa har odlat en massa så länge jag kan minnas, men jag vet inte hur mycket det hjälper. =)
Är så sugen på att få se nåt mer växa upp denna sommar. smile.gif Kan även nämna att jag kommer odla i Malmö-området.

/Beatis
FlitigaLisa
Gå till en handelsträdgård, el Plantagen eller dylikit - många rear ut grönsaksplantor nu och t ex tomatplanta eller en paprika kan du ha i skyddat läge ute i hinkar. Köp då gärna någon som kan stå ute på friland, t ex busktomat.
Blir det en tomat el paprika så ska du plantera ned plantorna lite i jorden, så att stammen kommer ned lite, och så var försiktig med solen den första tiden så att de inte blir chockade, och skydda även mot vind.
Vattning - ja, när jorden är torr brukar jag vattna rejält istället för att gå och småskvätta.
Och så klart göra hål i botten på hinkarna för överskottsvatten wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon