skogstroll
Blir nipprig på "den" som gör små hål i en massa av mina växter.... glufsar kålplantor, pepparrot, humle, rabarber och allt möjligt annat. Ser inget på dem alls förutom en massa perforeringar.... några tips? thanks.gif
Meriona
En ondsint granne? naughty.gif
Nån fjärilslarv mer troligt, men vilken, ja vem som helst gissningsvis.
vitavargen
CITAT (skogstroll @ 08-07-2010, 12:56) *
Blir nipprig på "den" som gör små hål i en massa av mina växter.... glufsar kålplantor, pepparrot, humle, rabarber och allt möjligt annat. Ser inget på dem alls förutom en massa perforeringar.... några tips? thanks.gif

Har du letat efter sniglar under de plantor som du nämnde ?
skogstroll
nää jag har hyfsat ont om sniglar och onda grannar (de är faktiskt bara snälla). Snäckor har jag haft men inte sett några vid de plantorna. Kan det vara nån loppa eller nåt? g.gif Krassen har ingen ätit på, och det brukar väl kålfjärilslarver göra när de är riktigt sugna...
Kryddan03
Jag är ju tack och lov förskonad från den mesta ohyran då jag odlar i kruka på balkong (ja, det är ju bladlössen då förstås), så jag vet inte så mycket om sådant. Men någonstans i bakhuvudet är det "någon" som har för sig att tvestjärtar brukar göra hål i blad. Fast "någon" kan säkerligen minnas fel eller också är det en skröna. smile.gif
zaaritha
Tvestjärtar?
De kan verkligen ställa till det med växter!
Har gjort massor av hål i hostan!
ystadhelen
Har sett samma fenomen hos svärföräldrarna.
Såg en del getingar som satt och tuggade på bladen på deras humle.

/ Helen
hallojjj
Jag har samma problem. Hittade små små sniglar utan snäcka som satt under bladen på kvällen. Trodde det var tvestjärtar och satte upp fälla, men den är alltid tom.
Bassam
Hej

Om man vill ha bra svar måste man vakta växter på dag kväll o natten och försöka ta bild på insekter , på grund att flera insekter som äter blad som sniglar, jordloppor, fjärils stekellarver kan också tvestjärtar.
H:Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon