Full version: Bondbönor
Christa
Jag har läst ett par artiklar där de skriver att de äter bondbönorna råa. Eftersom bönor innehåller ett ämne som är giftigt om de inte är värmebehandlade så är jag lite undrande. Skulle bondbönor vara annorlunda än andra bönor?

Jag smakade på en rå när jag växte upp och den smakade fruktansvärt och jag har trott att det berodde på giftet.

Vet ni något om detta?
Anders Roslagen
Har sett beskrivningar på rätter med färska bondbönor, det kan missförstås eftersom de ska kokas liksom de torkade. Men en del äter dem råa, beror på hur mycket sedan.

En dietist om bondbönor
rosita
Små, späda baljor ska gå bra att äta, men jag föredrar dem kokta.
vitavargen
Har inte ätit de råa.

Hos wiki står det att bladen från växten kan ätas som spenat, antingen tillagade eller råa :

The young leaves of the plant can also be eaten either raw or cooked like spinach. ( på svenska :unga blad från plantan kan antingen ätas rå eller tillagade) Källa :
http://en.wikipedia.org/wiki/Vicia_faba
Christa
CITAT (Anders Roslagen @ 08-07-2010, 19:32) *
Har sett beskrivningar på rätter med färska bondbönor, det kan missförstås eftersom de ska kokas liksom de torkade. Men en del äter dem råa, beror på hur mycket sedan.

En dietist om bondbönor

Hon skrev i och för sig inget om bondbönor i svaret men färska bönor av alla slag behöver ju inte koka så länge.

Det knepiga är att Lena Israelsson skrev i en artikel att bondbönor kan ätas råa och i Trädgårdsfredag åt Tarek råa bondbönor.
rosita
CITAT (Christa @ 12-07-2010, 15:44) *
Det knepiga är att Lena Israelsson skrev i en artikel att bondbönor kan ätas råa och i Trädgårdsfredag åt Tarek råa bondbönor.

Många äter dem råa när de är späda, med balja och allt, men det äts nog inga mängder.
Jultorpet
Vi åt mycket bönor, både bondbönor och skärbönor/brytbönor av olika slag direkt ute i grönsakslandet när vi var små och inte dog vi av det i alla fall! Har inget minne av att vi fick ont magen ens!
Bassam
Hej

Det hände före många år att min granne barnet åt mycket av dem så de körde honom till sjukhuset för att hans blod börja löste .
H:Bassam

Jultorpet
Vad hände med blodet???
krafth
CITAT (Jultorpet @ 19-07-2010, 21:36) *
Vad hände med blodet???

Det började lysa? giggle.gif
Jultorpet
CITAT (krafth @ 21-07-2010, 13:23) *
Det började lysa? giggle.gif

Jaa, det verkar så! Det har aldrig mitt gjort än, ska äta råa bönor i år också när de blir färdiga få se om nå't händer! yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon