Full version: Min paprika
Victor.A
Hej

jag har nu för andra året satt paprika på min balkong.
detta året dock har jag satt paprikan mycket tidigare och jag har fått mer än 2 paprikor på plantan.
Dom har suttit i sen i januari inomhus under lampa till april då det blev väder för att vara på balkongen.

Då jag satt så sent förra året så bestämde jag mig för att plocka bort alla små ny komna så att dom 2 stora hade chans att växa sig klart.

Men detta året är det långt kvar av sommaren men jag är inte säker på om jag ska låta den stora paprikan hänga kvar eller plockas. Eftersom alla små ny utvuxna paprikor inte har vuxit något på den senaste veckan så kanske det är dax att plocka och låta dom små få kraft vad tycker ni som är inbitna och erfarna

bifogar en bild och en storleks jämförelse så får vi se vad ni har att påpeka.
Slänge med en på hela plantan också kan ju vara kul att se.
( bakgrunden ser man även en lite physalis och en stor Solros)

mvh

Victor
Ps. Ser ni inte bilderna får ni säga till så lägger jag upp dom på annat vis.
rosita
Det är en fin planta du har!

Jag odlar också spetspaprika och jag skördar inte förrän de blir röda, eftersom jag tycker bäst om mogna paprikor. Jag tror inte du behöver vara orolig att de små inte ska hinna växa även om du låter de stora sitta kvar. Skörda paprikorna efter hand som du behöver dem!
Victor.A
Tack för ett snabbt svar. börjar gilla detta forum. börjar redan planera inför nästa års plantering.

Då jag egentligen odlar för skojs skull och inte för frukten, den får jag på köpet =)
då tar jag och låter den hänga kvar så får vi se vad som händer med småttingarna.

Har en fråga till så här i efterhand. Skulle det vara smart eller otroligt dumt att plantera om den till en större kruka ? Eller kommer det stressa plantan på något vis? Sen en sista fråga. ja har fått 3-4 blommor som bara trillat av och förmodligen dött. är det vanligt eller något jag måste hålla koll på ?

mvh'

victor

Anja Danmark
Det er lidt svært at se på billedet hvor stor din krukke er - men en 10-12 l krukke vil være helt fin. Og du kan sagtens plante den om med forsigtighed, selv om der er frugt på den...

Mht. til blomster, der falder af, så styrer planten selv, hvor meget frugt den kan klare - så måske skulle du alligevel tage den store nu, så der kan blive plads til nye? Ellers prøv at plante den om og se, om det ikke skulle være nok. Hvis der bliver mere plads til at vokse, kan den nok også få flere frugter efterhånden.
Preussen
10-12 liter blir som sagt bra. riktigt fin planta må jag säga. vill bara hänvisa dig till trädgårdsforumet där samma frågor diskuteras eller tidigare har diskuterats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon