Jag undrar vad detta är för blomma/växt som växer i en gammal rabatt samt på några till ställen hemma i vår trädgård. Se bild. Skulle vara kul att veta och om det finns möjlighet att få tag på den på någon plantskola eller som frö.
varghem
08-07-2010, 19:13
Det är en malva... antingen låter du den fröså sig själv eller så samlar du fröna när dom är mogna och sår dom där du vill ha dom
kerstin z5-6
08-07-2010, 19:15
Den är mkt lätt att samla frö från och så själv
Tackar!
JA den verkar sprida sig själv. Från början var det bara någon enstaka men nu finns flera stycken.
Myskmalva (Malva moschata) ser det ut som.
Olle
hattstugan
09-07-2010, 07:23
Vacker växt men som hos mig blivit ett gissel! Den frösår sig hejvilt och kommer upp överallt! Men den får hålla till på vissa ställen iaf!
Visst kan malvorna bli riktiga ogräs ibland. När jag hade flyttat till mitt nuvarande hus fanns där stora bestånd av rosenmalva i början, men efter några år kom kattostmätarens larver och gjorde slut på det mesta. Nu har jag bara enstaka plantor, men hoppas på en återkomst eftersom de är fantastiskt vackra och mycket populära bland humlor och bin.
Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.