kerstin z5-6
Jag ska besöka minst ett Rosarie (Lottum) i Holland men säkert fler.Är det nån ros som jag ska kasta mig över om jag ser den och ta med hem/beställa ??
Gör inget om den har för låg zon för mej-jag kan krukodla i orangeriet(Som numer ska vara kallt men jag ska ha ett bubbeltält där med fläkt för kinkiga saker)det blir inte lika kallt där som ute hursomhelst då bottenplattan är betong och jag har vedeldning stora delar av tiden ..så det värms av huset)
Dag
Du har ikke noen hjemmesider å vise til, slik at en kan se sortementet?
Holland har et spennende utvalg av roser.
Dag
kerstin z5-6
Jomenvisst:)

Här är två
Katalog online

Rozen 2
svennis
Vildrosor. Pimpineller... yes.gif
Dag
Sven og jeg har flere hundre sorter roser i trädgården. Det betyr at hvis vi kom til et slikt
roseutsalg i Holland, ville vi være på jakt etter roser vi selv ikke har i sortementet.
Det kan være spennende med en aprikos Queen Elisabeth, Rote Hannover (botanisk), Polarsonne (rød rugosa) eller fornye noen av dem som ikke selges lenger, f.eks. English Garden (min første fantatiske Austin), Polarstern (den flotteste stilkrose jeg vet om - og hardfør), eller et par av mine Austinfavoritter som også begynner å bli vanskelig å få tak på: Shropshire Lass (ikke Lad!) og verdens vakreste enkle rose: The Alexandra Rose.
Jeg planter også mange mindre herdige roser i store kruker (20-40 liter)
Lykke til med valgene!
hilsen Dag
Du må ikke glemme rugosaer og albaer for ditt klima.
kerstin z5-6
Jag hittar bara fler och fler plantskolor ..hur ska detta sluta .. smile.gif Tack jag gör som ni söker bland de jag inte har, en del härdiga en del chansningar:)

Netherland rose soc

Hit ska jag i alla fall först-1000 sorter i sortimentet smile.gif
Lottum
Ezereht
The Alexandra Rose tycker jag också verkar jättefin.
Marie dermar skulle jag köpt om jag hittade den någosntans. En Geschwind-ros från 1888 som jag tycker nästan aldrig nämns bland hans rosor fast den är så jättefin.
kerstin z5-6
Tur de även har postorder:)
stennie
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-07-2010, 15:58) *
Tur de även har postorder:)

Tack för länkarna, tittade på Lottum, otroligt billigt !!
svennis
Kolla Gloire de Dijon o Mme Bérard du blir förtjust.
Har Gloire de Dijon i kruka o den blommar nu, inne om vintern.
kerstin z5-6
Ska kolla dem:) Håller de sej friska?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon