Unni
[attachment=52016:Sjuk_serrula.jpg]

Glanskörsbäret planetades förra året och har sett ut att må bra tills ca en månad sedan. Nu är det bara några blad i tioppen kvar. Ser ut som grentorka. Vad kan jag göra? Vattna jättemycket?

Det har även en bassa vattenskott vid basen. Ska jag ta bort dessa? Jag är orolig att det snart är de ända grenar som lever.

Är det kört?

/Unni
Åsa, mälardalen zon 2
Det är inte vattenskott det är rotskott från grundstammen, låter man grundstammens skott vara så aborteras den ädla delen, så ja dessa ska bort. +Unga träd bör få rejäla rotblötor regelbundet från tidig vår så har du inte gett hundratals liter vatten iår så är det nog vattenbrist trädet lider av så då är det bara att sätta igång och vattna + komma ihåg vattningen nästa år.
Unni
Tack för svar, Åsa. Jag ska vattna duktigt så kanske jag kan rädda det!!!
Tidigare i vår fick trädet massor av vatten, det hade ett ständigt dropp från trädgårdsslangen liggande brevid. Det är sista månaden jag inte har hunnit med, samt att jag blivit av med vattnet utomhus så det är lite krångligare.

Nu till skotten. Jag tar bort de i morgon bums. Jag måste erkänna att jag faktisk trodde att det var ett rotäkta träd.

/Unni
Huggorm
CITAT (Unni @ 08-07-2010, 23:38) *
Tack för svar, Åsa. Jag ska vattna duktigt så kanske jag kan rädda det!!!
Tidigare i vår fick trädet massor av vatten, det hade ett ständigt dropp från trädgårdsslangen liggande brevid. Det är sista månaden jag inte har hunnit med, samt att jag blivit av med vattnet utomhus så det är lite krångligare.

Nu till skotten. Jag tar bort de i morgon bums. Jag måste erkänna att jag faktisk trodde att det var ett rotäkta träd.

/Unni

Det kan vara ett rotäkta träd, så du bör nog kolla efter en eventuell ymp innan du tar bort alla skotten. Glanskörsbär är ju en egen art, prunus serrula.

För övrigt är det en riktigt tjusig en i bakgrunden smile.gif
Cilla
Ja, UJ vilken härlig en! Var växer den någonstans?

De flerstammiga glanskörsbär som jag stött på har nog varit rotäkta. Med de enstammiga blir jag osäker, ska rapportera när jag kollat.

Prunus serrula behöver som alla andra prunusar en mängd vatten innan de blir stora. Av de träd jag vattnar mest är det nog prunussläktet. De flerstammiga glanskörsbär som jag sett fryser eller torkar ofta in i topparna (inte helt som ditt alltså) och då skjuter nya skott från basen som också får en rödglansig bark.

Det är inte helt enkelt att få den där lysande, glansiga röda barken. För det krävs rätt jordmån och väldränerat så att vatten inte står still i marken. Med flerstammiga exemplar kan man se att vissa stammar blir svartrostiga, andra ointressant brunröda medan någon kan glänsa som den ska. Behöver inte vara fler att behålla den som flerstammig alltså.

Annars tror jag som Åsa. Den här individen behöver vattnas, säkert många år i framtiden.
Unni
Här kommer en bild för En-fanasterna. (Möjligtvis förstärker en blågran och en ek, som står bakom, intrycket på bilden, men jo, den är stor.) Just nu är även den lite ledsen. Vill ha regn. Den växer på Färingsö utanför Stockholm.
[attachment=52347:Enen.jpg]

Jag har vattnat glaskörsbäret med 100 liter vatten (10 hinkar) varje dag. Jag ser tyvärr ingen förbättring, men det kanske tar längre tid.

/Unni
Bassam
Hej
.Dåliga jord med mycket gödsel kan inte passera vatten bra till rötter.

H:Bassam
Unni
Hej igen

Fortfarande inga nya blad på mitt träd, och nu har de sista bladen åkt. Dock har jag fått ett nytt skott vid basen, dvs ca 1 dm upp på trädstammen.

Nu går jag ut och kortar in grenarna tills jag träffar på frisk ved!

/Unni
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon