Full version: jordkällare
znibban
önskar mig en jordkällare men har inte 40-50 000 "över" för att köpa en ny. Var kan man få tag på stora cementrör mminst 2 m diameter? Eller har någon något annat tips som är genomförbart.
Jordkällaren ska ha minst två rum, potatis/ rotfrukter och äpplen men även mina dahliaknölar behöver ett nytt hem. Sylt, saft osv söker också plats.
Znibban
Peztis
Kan man inte bygga med lecablock? Bygga dem som lego så att de bildar ett valv, liksom.

Har också varit inne på att bygga mig ett...
skogstroll
jag har nåt mysko jordkällaraktigt liksom in i berget, pyttelitet som 1x1x1 meter eller nåt. Dörren har väl förmultnat bort för där finns ingen längre. Undras vad de hade däri... g.gif
Red Top
Hittade tips på en bra bok, med lite olika alternativ till jordkällare. Tipset kommer från Odla.nu.

Bygga jordkällare

Du kanske kan låna boken på biblioteket.

Nyströms cement har en reklambroschyr, som kanske kan ge dig lite idéer. Ditt hus och din trädgård.

Själva har vi en gammal jordkällare med murat valv i sten någon gång på 1800-talet. Där har de byggt ett lågt stocktimrat hus med tak över, så det även finns en vind att förvara saker på, dock inte frostfritt.

[attachment=52053:B_028.JPG]

Byggnaden till vänster. smile.gif
[attachment=52054:B_021.JPG]

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon