Rospinglan
09-07-2010, 08:01
Vet någon vad det kan bero på att mina physalis tappar mycket frukt? Första gången jag odlar dessa, de står i växthuset. Ca 1 meter höga. Bladen verkar blekna och en del blir gula och faller av. Tacksam för tips.
Åsa, mälardalen zon 2
09-07-2010, 18:59
Gulnande blad kan vara näringsbrist/torka/för varmt el dyl.
Frukter som faller kan vara för varmt/näringsbrist/torka/dålig pollinering alt. ifall det är fullstora frukter som faller kanske du har gyllenbär eftersom de trillar till marken då de är nästan klara, låter man frukterna ligga några dagar så eftermognar de och blir ännu godare.
Rospinglan
10-07-2010, 04:13
Tack Åsa, du har rätt med värmen och näringsbristen tror jag. Det har varit hett här i Roslagen sista veckan.
Hade lagt några på bordet i växthuset och såg nu att de skiftar färg och verkar mogna. Jag visste inte att de faller när de börjar mogna. Man lär sig mycket här.
Vilken sorts gödning behöver de?
Åsa, mälardalen zon 2
10-07-2010, 16:08
Gyllenbär kallas markkörsbär eftersom de faller till marken då de är klara.
Man kan göda med nästan vad som helst bara inte gräsmattegödning som ju mest är kväve. Man kan se vad man har hemma och varva lite olika, själv använder jag mest naturlig gödning typ gräsklipp, nässelvatten, ekologiska köpta gödningspreparat och dyl. men man kan använda konstgödning med, växterna ser ingen skillnad på ekologisk och konstgjord gödning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.