EmmaHj
Nej men, min bebis mår inte bra idag, och jag vet inte varför!!

Detta är en av mina 3 kära busktomater, framdrivna i kruka på ö i Göteborgs skärgård. Tidigare bilder och frågor kring den finns i min busktomattråd.

Det är "mittemellan"-busken (möjligtvis men inte säkert, gul pärontomat) som idag har jätteproblem. Som ni ser på bilden är det en VÄLDIGT ledsen tomat... Och jag fattar bara inte varför. Det som har hänt de senaste 2-3 dagarna sedan jag tog bilderna jag visade i busktomattråden är:
  1. Efter rekommendation i busktomattråden så fyllde jag för 2 dagar sedan krukan nästan upp till toppen med ko-på-påse. I den här krukan fick jag i kanske 2-3 cm med kogödsel. Jag luckrade lite, men skadade inga rötter. Sedan vattnade jag på ordentligt för att låta kossan tränga ner till rötterna smile.gif
  2. Inget nytt på 1 1/2 dygn. plantan såg lika fin ut som förut.
  3. Igår regnade det ordentligt på eftermiddagen och jag satte ut tomatplantorna från väggen för att de skulle få bra med regnvatten på sig. På kvällen satte jag in dem mot väggen igen.
  4. Vid 7-8 tiden imorse gick jag ut och tittade till dem. Jorden var fortfarande genomfuktig efter gödsling/genomvattning i förrgår och gårdagens regn, så de fick inget nytt vatten. Däremot var det nu sol så skakade jag lite på dem, genom att försiktigt rucka lite på stödbågen, eftersom det finns många blomklasar framförallt på mellantomaten som kanske behövde lite pollineringshjälp. Till skillnad från den stora och den lilla där det finns massor av frukat har bara en av mellantomatens grenar gått i frukt. Alla 3 buskarna mådde kanonfint.
  5. Vid lunchtid idag när jag tittade till dem igen mådde mellantomaten inte ALLS bra. Hela busken har börjat sloka. Först lät jag den stå framme i solen eftersom jag tänkte att den kanske blivit för blöt vid rötterna av först genomvattning och sedan regn, men efter ytterligare 2 timmars middagssol, när jorden också började bli mer lucker och plantan var trots detta var ännu mer ledsen, har jag nu flyttat den till skuggan. Den ser ut så här:

Slokande tomatbuske

Jämför gärna med hur den såg ut för två dagar sedan i min tomatbusketråd. Detta är alltså plantan till vänster på den första bilden. Allt som nu hänger och börjer sig stod för bara några timmar sedan rakt upp och var friskt som våren. Detta är heller inte den varmaste eller soligaste dagen den stått ute. Jag fattar ingenting...

Vad har hänt? Har jag gjort den illa när jag försökte vara snäll? Vad kan jag göra? Min lilla bebis som jag slitit ryggen av mig med att flytta ut och in och från skugga till sol i flera månader, så HÄR får den inte sluta!

Snälla hjälp!
MVH
Emma
EmmaHj
Nu, 2 timmar efter att jag flyttat den ur solen, börjar jorden bli
ganska torr de första 2 centimetrarna. Därunder är den dock fortfarande
fuktig (sticker jag ner fingret i jorden kommer det jord med upp) men
absolut inte blöt. Hade den inte varit ledsen hade jag vattnat lite
till nu - men som saken står vågar jag inte riktigt utan väntar på svar, tips och råd från forumare som är så mycket mer erfarna än jag.

Jag passade på att ta en jämförelsebild mellan mina två stora buskar. De stor i EXAKT samma krukstorlek och har fått EXAKT samma behandling, inklusive punktlistan jag angav ovan med extra ko-på-påse och ut i regnet etc. Igår var de lika friska, idag ser de ut så här:

Jämförelse - Glad Tomat

Jämförelse - Ledsen Tomat

Vet inte om det hjälper, men väl värt att ge så mycket info som möjligt smile.gif

Som alltid, tacksam för svar.
MVH
Emma
Tulipanaros
Kan regnet ha varit för hårt för den? Jag har förstått att Göteborg hade ett rätt kraftigt skyfall igår, och det kan bli ganska hård kraft mot känsliga växter. Sedan brukar tomater generellt inte tycka om vatten på bladen, så det är bättre att hålla sig till kann-vattning. (Men tomater på friland får förstås stå ut med det mesta.) -- Inte heller skulle jag lita på att jorden inne i krukan verkligen blir blöt ens av skyfall. Regn har en tendens att bara rinna av krukodlade växter. Samtidigt ser den inte uttorkad ut eftersom det bara är topparna som slokar, om jag ser rätt -- bladen i övrigt verkar spänstiga, eller hur? Om bara topparna slokar skulle jag bara försöka vara snäll mot den. Skyddat läge, ingen blåst och inga skyfall, och inte för hårt solgass heller. Snällt och milt klimat, helt enkelt, så att den får en chans att återhämta sig. Och vattna när den verkar torr, förstås.
EmmaHj
Hmm, nej när de stod ute i regnet så regnade det inte särskilt hårt.

Där ser man - här tänkte jag att det måste vara bra för plantorna att få lite "äkta vatten" på sig, så kanske det var precis tvärt om. Inte flytta dem från väggen där de har ett litet tak över sig och inte får mer än lite regnstänk på sig igen, alltså.

Det var fuktigt (men inte blött) ganska långt ner i jorden, men när de översta 4-5 centimetrarna blivit nästan heltorra så vattnade jag ändå. Nu börjar den lyckligtvis återhämta sig något. Toppen som fällt över slokar fortfarande, liksom flera av bladen - men flera andra som såg halvdöda ut mitt på dagen har börjat återhämta sig. Faktiskt, nu när jag tittar på den så har den översta topen som hängde idag ställt sig upp igen, bara en topp kvar som slokar.

LYCKA! =)

Det jag tycker är så udda är att de två buskar jag visat bild på har behandlats på exakt samma sätt, och en av dem mår kanon och den andra behövde hjärt och lungräddning idag. Kan det bero på att det är två olika sorter och den ena är känsligare än den andra månntro?

Tack för svaret Tulipanros. Jag tror som du, att den behöver lite extra TLC ett tag, men eftersom topparna börjar resa sig igen finns det i alla fall hopp om livet smile.gif

Slutsats: INGET mera regnvatten för mina bebbar!!

Jo, förresten - en följdfråga till... Det här är ju den busken som skjutit iväg något otroligt de sista 2 veckorna. Den var bara 2/3 så stor som den största busken och har nu nästan hunnit ikapp. Kan tomater få växtvärk? =)
Piccante
Den ser ut att sloka pga att den får för lite vatten. Mina tomater slokar ofta på dagen men återhämtar sig så fort jag vattnat. Plantjord är porös och det sägs att ca 50% av allt vatten man häller på en växt stannar i jorden. Så torvrik plantjord fungerar lite som en tvättsvamp. Tomaten får inte vatten att suga förrän jorden är mättad med vatten. Tänk på att tomater inte har några förvedade delar som stöttar upp den utan hela växten hålls uppe av vattentrycket i cellerna, för lite vatten = inget stöd.
När det är såpass torrt som det är så får man övervattna växterna då de säkert suger upp.
Mickebombom
Hej

En fråga bara...har krukorna dräneringshål? Annars kan det bli vatten stående i krukorna vilket leder till att tomaterna inte klarar av att ta upp det vatten som finns och följaktligen torkar ut

/Micke
Mentha-Arvensis
Prova med en större kruka (4 nummer ungefär.)
fyll botten till 4 cm med lekakulor eller småsten.
Blanda upp jord med stenmjöl och fyll krukan med det när du flyttar över den. smile.gif

Den kan inte må sämmre av det. wink.gif
EmmaHj
Jupp, det var vattnet som var problemet. Kunde jag aldrig tänka mig eftersom jag ju vattnar dem fler gånger per dag, men så var det!

En dag senare efter att ha fått lov att vila lite från direkt sol mitt på dagen = jättesnabb avdunstning och mängder av vatten började busken repa sig. Inte ett slokande blad har jag tagit bort, alla har återfått sin tidigare spänst, och tillväxten är helt ENORM. Detta som är min mittemellan planta är nu lika stor, om inte större, som den största.

Glad Tomat Igen

Tack för alla era svar!

Markus - Ja, du hade rätt, ingen mer kommentar nödvändig smile.gif

Micke - Ja, krukorna har dräneringshål, och c.a 2 cm leca i botten.

Mentha - De står redan i 25-liters krukor, och större krukor HAR jag inte smile.gif Detta bara måste räcka *ler*

Bassam
Hej

Det finns olika sorter med olika behöver men vi kan inte behandla alla sorter lika, man kan inte ger bara mycket gödsel ibland kommer resulteten tvärtom, men vissnna bror på orsaker :
1 lite vatten och blir några blad torkad.

2 mycket vatten blir syre lite på jorden så växte vissna och ökar risk till Svamp sjukdom.

3 mycket gödsling så vatten går ut från rötter till jord.

det finns två sort till vissna :

1 vissna kan inte blir frisk om vi hjälper på att laga orsak .

2 vissna kan bli frisk om vi laga orsak.

Obs:
Så ska man vet när man köper växter vilka miljö behöver ( Jord Sol gödsling --- ) , För att man spara tid och pengar.

H:Bassam
EmmaHj
Tack för ditt svar Bassam smile.gif Bra tankar och tips!

Vad gäller att behandla tomaterna lika: Min mamma fick fick den här plantan av en vän - därför har jag ingen aning om vad för tomat det är. det enda jag vet är att min mammas vän sa att det var en busktomat. Det gör det svårt att behandla artspecifikt smile.gif Jag får helt enkelt pröva mig fram och försöka göra vad den (ser ut att) må bäst av.

So far so good, efter slokande katastrofen *ler brett*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon