Full version: Minnet är kort!
evalina
Hej alla odlarmänniskor!
I fjol någon gång talades det här på Odla om gurkor,speciellt
små växthusgurkor som skulle vara så goda. Tänkte jag skulle skriva upp
namnet på den sorten,men det blev naturligtvis inte av!
Nu är man ju inne i planeringen igen,å jag skulle så gärna vilja
de där små rackarna! Hoppas nån vill ge mej ett tips?
hälsar Eva i Boliden rolleyes.gif
Susanna
Kan det ha varit Åsas Djungelgurkor?

Åsa, hur gick det förresten med dem? Värda att odla?

Hälsningar Susanna
Åsa, mälardalen zon 2
Speciellt goda tycker inte jag Djungelgurkan var men den växte kraftigt, det vart ganska mycket frukter och den var dekorativ så som prydnadsväxt kan den vara värd att odla. I Impectas katalog stod det att de passade för inläggning men jag testade inte.
Ingrid på Västkusten
Växthusgurkan Athene F1 får ofta många goda omdömen men speciellt små är de ju itne. Skall prova att söka kanske....

Hälsar Ingrid
nilla
Jag ska testa äppelgurkan från Impecta i år - nån som har testat den?

Gunilla
Åsa, mälardalen zon 2
Japp hade den för många år sedan och den är god. Skörda den ganska ung när den börjar bli gul blir skalet hårdare och kärnorna större. Detta är en gammal fin sort som kräver pollinering men det finns han och honblommor på samma planta så man brukar inte behöva ha så många plantor. Detta är inte en F1 sort så det går bra att skörda eget frö. Har du andra gurksorter i närheten finns det dock risk för korspollinering så då behövs mera kontrollerad pollinering ifall man vill ha sortäkta frö.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag hade förra året en gurka som var kortare än vanlig slanggurka. Jag tror den heter "printo" eller liknande.

Edelweiss
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon