Denna skönhet till mindre träd, iaf här i landet kan jag tro, skulle jag väldigt gärna ha hjälp med att identifiera. Finns det någon här som vet vad det är? Observera de tjusiga taggarna på de smala grenarna! För att inte tala om blommorna och bladen.... Får vibbar om gullregn eller akacia, eller nåt.
pimpim2
09-07-2010, 14:39
Kan det vara en Robinia?
Jo men visst är det en Robinia

Tack pimpim2! Och jag höll på även den här gången att klappa till din lilla myra som mitt öga uppfattade som en fluga på skärmen. Då ska en sådan här inhandlas det snaraste.
Huggorm
09-07-2010, 16:02
Dom är även väldigt enkla att dra upp från frö, och växer snabbt. Största svagheten är att dom är ljuskrävande
Dom kan bli rätt stora här i Sverige också faktiskt, den som står i Slottskogen i Göteborg är nog 15m hög i alla fall
Håller med. Härligt träd. Har sett en nära 15 meter hög flerstammig individ i Stockholmstrakten. Och mina grannar har både enstaka lite större ca 6-metersträd liksom en vacker skogsdunge med dessa. Doften på blommen är härlig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.