sammy78
Hej !
Jag har pioner på 3 ställen i trädgården alla med mycket sol. (vet ej vad dem heter ..har fått dem av min mormor för många många år sedan ...så det är nog någon gammal sort)
Jag har aldrig haft problem med mina pioner innan ...dem har blommat och sköt sig själva på sommaren. (dem brukar blomma i juni)
Men nu är där bara frodiga fina blad.... men inga knoppar/blommor ??
Varför har dem inte blommat än?
Vad kan man göra åt det ?
Jag har samma blommor runt dem som innan och har inte ändrat något i rabatten ??
Vad står på? (är det pga den stränga vintern som blomningen är sen ? men min grannes pioner har blommat ?? så jag vet ej ??????)
Behöver dem mera näring eller vad? Jag fattar inte varför dem ej blommat än ??

Uppskattar verkligen tips/hjälp ! sos.gif

(jag bor i Malmö området om det är av någon relevans?)

Gunilla T
Allt som växer och lever behöver energi - dvs allt du tar ur jorden behöver återföras på något sätt och det gör man genom att gödsla. Pioner gödslas på våren och gärna en gång efter blomning.

När har du gödslat senast?
sammy78
CITAT (Gunilla T @ 09-07-2010, 18:09) *
Allt som växer och lever behöver energi - dvs allt du tar ur jorden behöver återföras på något sätt och det gör man genom att gödsla. Pioner gödslas på våren och gärna en gång efter blomning.

När har du gödslat senast?

Jag gödslade (tidigt på hösten förra året) och i april.... kan det vara därför?? behöver dem mera näring igen ??
Gunilla T
Ja, har du gödslat så kan det ju inte vara näringsbrist - pioner vill inte komma för djupt ner i jorden med rötterna - då kan de också sluta blomma. Har du fyllt på med jord, kompost så att rotknölarna hamnat djupare ner i jorden så kan det vara skälet till utebliven blomning.
sammy78
CITAT (Gunilla T @ 09-07-2010, 18:30) *
Ja, har du gödslat så kan det ju inte vara näringsbrist - pioner vill inte komma för djupt ner i jorden med rötterna - då kan de också sluta blomma. Har du fyllt på med jord, kompost så att rotknölarna hamnat djupare ner i jorden så kan det vara skälet till utebliven blomning.

nej har inte fyllt på med mera jord eller kompost på det viset så dem kommit djupare ner eller något.
Men när jag gödslade i april var jag väldigt sparsam med gödningen dels för att jag hört att man skulle ta det lugnt med gödslingen tills värme hade kommit ner i marken ordentligt och för att jag hade inte riktigt råd att köpa mera ...men det har jag nu !!
Alla andra blommor blommar som vanligt så jag fattar noll ?! men tycker du jag ska ge mera näring ?
Gunilla T
Det börjar bli sent för gödsling - jag gödslar aldrig efter midsommar. Växterna skall börja förbereda sig för vintern och inte sätta i gång och växa. Vad du än gör så kommer de inte att blomma i år iaf - om det inte är väldigt senblommande pioner.

Jag skulle låta dem vara i år och sedan gödsla till våren nästa år. Tyvärr är det så med pioner att nästa års blomning bestäms av hur de haft det denna säsong.
sammy78
CITAT (Gunilla T @ 09-07-2010, 19:07) *
Det börjar bli sent för gödsling - jag gödslar aldrig efter midsommar. Växterna skall börja förbereda sig för vintern och inte sätta i gång och växa. Vad du än gör så kommer de inte att blomma i år iaf - om det inte är väldigt senblommande pioner.

Jag skulle låta dem vara i år och sedan gödsla till våren nästa år. Tyvärr är det så med pioner att nästa års blomning bestäms av hur de haft det denna säsong.

Så det är ingen ide att till exempel ge dem lite "lättare" växt näring som till exempel : Hasselfors trädgårdsnäring eller Bio Bact ???

dunno.gif
kerstin z5-6
Nej låt dem vara-de blommar säkert nästa år, de tog bara paus
varghem
Jag har pioner vid husväggen som står i vädligt fattig jord och aldrig fått gödsling. Plantorna har väl stått där i 10 år skulle jag tro. Dom blommar troget varje år.
sammy låt dom stå, och låt kanske blasten ligga över vintern, brukar jag göra, så blommar dom nog nästa år
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon