Peztis
Har för första gången sått majrovor och det växer så man ser det!

Men när är de färdiga för skörd?
Och så en "dum" fråga: vad gör jag med dem? Kokar? River? Alltså, hur tillagar man dem?
gardenalkoholic

Lyckos dig !!!

Du skär av där blassten,,kokar i lättsaltat vatten tills den mjuknar,,,,,låter den svalna,,,ställer den med platta sidan nedåt,,skär av en hatt,,ala typ semla,,,gröpar ur,,fyller med grönmögelost,,blandat med innankråmet",,på med locket, och gratinera,,,,,,,,godaste godast ! En kalas bra förrätt, men jag vill äta mig mätt på majrova yahoo.gif
Peztis
Kan man göra som med kålrabbi, koka den med smör och persilja?

Vad smakar det?

Hur stor ska den vara? Såg någon som är ca 5 cm, antar att de blir träiga om de blir för gamla.

Och välkommen till Odla, förresten!
Åsa, mälardalen zon 2
Såhär skriver Runåbergs om skörd och användning:

SKÖRD: Små rovor är godast. Börja skörda när de är 5 cm. i diameter och använd dem råa, skiva-de eller rivna, eller i grytor, gratänger, soppor. Eller stekta, ungsbakade, till rotmos och gröt eller varhelst de kan passa. De flesta majrovor har dålig hållbarhet. Högst några månader i jordkällare. Skörda majrovan ung. Större rovor håller bättre i källare. Under årtusenden måste de ha tillagats på de mest skilda sätt. Romarna åt t. ex. gärna rovor med honung. Under medeltiden trakterades kungligheter med skulpterade rovor i de mest utsökta skepnader. Bara fantasin sätter gränser. I dagens kokböcker finns inga recept på rovor, så det är fritt fram för expriment.

Jag har ätit majrovor som varit som tennisbollar i strlek och de har varit OK och vid de tillfällen majrovor har hittats i matbutiken har de varit i ungefär den storleken de med.
Peztis
Spännande!

Tror jag börjar med att koka dem (möjligen ångkoka) med smör och persilja så får vi se vad de smakar.
Christa
Så länge de växer till i god fart är det oftast ingen risk att de blir träiga. Avtar tillväxten är det oftast bäst att skörda alla och lägga dem i kylen. De håller sig länge där.

Mjälla majrovor är väldigt goda att äta råa. Då innehåller de också mest vitaminer.

Blasten kör vi i råsaftcentrifugen och tar vara på båda fraktionerna. Det blir en supernyttig vitaminsoppa som vi fryser in i burkar att ha till vintern. Vi tar förståss en dos färsk också.
evachris
Vi åt några majrovor råa, och har kokat i soppa. Vi kokte även blasten som det var god smak på, men lite salt och smör.

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon