|
mimmi 1
09-07-2010, 21:34
Kan någon hjälpa mej med ett namn på den här fina perennen??
[attachment=52073:002.JPG]
Har inget svar men oj vad fin den var När blommar den och var har du fått tag i den den var ju bara kanonfin tycker jag
Crazy4Flowers
09-07-2010, 22:45
.... fel svar kollar vidare, har den på tungan.
mimmi 1
09-07-2010, 22:49
CITAT (Eva St @ 09-07-2010, 23:30)  Har inget svar men oj vad fin den var När blommar den och var har du fått tag i den den var ju bara kanonfin tycker jag Jag fick en liten planta av en granne för jättelänge sedan, och då växte den inte alls så värst mycket. sedan flyttade jag ut den i en annan fristående rabatt, och jag har fått dela på den 4 ggr... den bara växer å växer... den lyser verkligen upp i trädgården! jag bor i zon 5-6 och den har blommat ungefär i 14 dagar nu, och blommorna är ännu större än på bilden.... ja, verkligen tacksam perenn!!!
Kryddan03
09-07-2010, 22:56
Det borde väl vara en betonika om jag inte ser helt galet.  Eller praktbetonika (Stachys grandiflora) för att vara mer exakt.
zaaritha
09-07-2010, 23:01
Japp! Betonika!
mimmi 1
09-07-2010, 23:04
CITAT (zaaritha @ 10-07-2010, 00:01)  Japp! Betonika! Tusen tack!! då vet jag det, har googlat på betonika, och det stämmer aldeles på pricken!!
Crazy4Flowers
09-07-2010, 23:06
Japp en Betonika eller på latinska, stachys macrantha kanske?
Kryddan03
09-07-2010, 23:09
CITAT (Crazy4Flowers @ 10-07-2010, 00:06)  Japp en Betonika eller på latinska, stachys macrantha kanske? Har de bytt nu igen? Hette den inte Betonica Grandiflora ett tag också? Det gäller att hänga med.
mimmi 1
09-07-2010, 23:20
CITAT (Kryddan03 @ 10-07-2010, 00:09)  Har de bytt nu igen? Hette den inte Betonica Grandiflora ett tag också? Det gäller att hänga med.  lustigt med alla namn?? jag googlade på de två olika latinska namnen, Betonica Grandiflora och Stachys macaranta och båda stämmer med Betonica.. eller prakt betonica. så vilket som är det rätta vette gudarna...
Google är väl inte riktigt rätt ställe för att kontrollera vilket vetenskapligt namn som gäller, använd SKUD istället http://skud.se. Trögheten hos både amatörodlare och plantuppdragare/försäljare är stor, den har nämligen hetat Stachys macrantha, praktbetonika, i åtminstone 15 år. Tidigare har den hetat både Betonica grandiflora och B. macrantha
mimmi 1
11-07-2010, 00:10
CITAT (Owe J @ 10-07-2010, 08:40)  Google är väl inte riktigt rätt ställe för att kontrollera vilket vetenskapligt namn som gäller, använd SKUD istället http://skud.se. Trögheten hos både amatörodlare och plantuppdragare/försäljare är stor, den har nämligen hetat Stachys macrantha, praktbetonika, i åtminstone 15 år. Tidigare har den hetat både Betonica grandiflora och B. macrantha Jaha ja... då vet vi det! Annars är väl ändå google en bra sökmotor, amatör eller inte, du hittar ju det mesta där... jag fick ju upp bilder på samma blomma, när jag sökte på det två olika latinska namnen, och det var väl rätt då, eftersom den har båda beteckningarna bevisligen....
kerstin z5-6
11-07-2010, 00:14
ja men för det riktiga namnet är oves länk den bästa
Kryddan03
11-07-2010, 03:05
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-07-2010, 01:14)  ja men för det riktiga namnet är oves länk den bästa Det just nu prioriterade vetenskapliga namnet menar du väl?
kerstin z5-6
11-07-2010, 08:55
Nja jag menar att om man ska hitta/namnge en växt och tala om samma sak oavsett vilken landsdel ( vilket land med för den delen)man kommer ifrån,är det vetenskapliga namnet det bästa.Därav är skud bra och man kan även söka i skud på det svenska namnet. Växter byter namn för att man helt enkelt vet mer om dem.
Gunilla T
11-07-2010, 09:12
Håller med Kerstin, de vetenskapliga namnen är viktiga om man vill hålla på med växter. Att de vetenskapliga namnen byts beror just på att man upptäcker nya släktskap som man inte tidigare kunnat identfiera.
Kryddan03
11-07-2010, 18:52
Det ni skriver är precis det jag menar. Namnen förändras och på Svensk kulturväxtdatabas hittar man det vetenskapliga namn som är prioriterat just nu. Det kan vara ett annat imorgon. Man hittar även synonymer som har använts tidigare (och fortfarande används men inte är prioriterade) och synonymer som använts tidigare men numera inte rekommenderas att använda. Det är alltså inget absolut men naturligtvis ett bra redskap att använda för att veta vad som gäller idag. Betonica grandiflora användes t ex senast 2006 av The Board of Trustees of the Royal Botanic Gardens, Kew. Det är möjligt att den bara består av tröga "amatörodlare och plantuppdragare/försäljare", vad vet jag. Men, jag tvivlar på det.
Vad jag inte förstår är varför ni vill få det att framstå som att jag skulle ha något emot vetenskapliga namn och undrar faktiskt hur ni kunnat komma fram till det? Däremot tycker jag att det är viktigt att förstå sig på vad som egentligen står att finna i Svensk kulturväxtdatabas.
lewellyn
11-07-2010, 19:30
.. och jag som har undrat vad detta är, men det måste ju vara en sån! Tack för tråden  .  Kan tillägga att jag bor i zon VII, ser fjällen från verandan en klar och solig dag (om än på långt håll) och den väller över kanterna på rabatterna här
Väljer man Kryddans något negativa tolkning innehåller väl de flesta vetenskapliga böcker och t.ex. Svenska Akademiens ordlista inga absoluta sanningar utan de aktuella prioriteringarna. Botanister liksom forumister har ofta olika åsikter men RHS databas, som anses vara korrektast och ganska långsam med att införa ändringar hade namnändingen från Betonica till Stachys införd 1994. namnbytet är troligen äldre, men det är den äldsta bok jag har tillgänglig just nu. Jag förstår inte riktigt meningen med det här hårklyveriet men det påminner mig om varför jag förra gången ledsnade på diskussionerna i det här forumet. Jag låter er därför fortsätta att hållas med både felaktiga och eventuellt föråldrade namn.
kerstin z5-6
11-07-2010, 20:46
Kulturväxtlexikon natur och kultur/LTs förlag är också bra,och vad är problemet ? namn ändras när släktskap uppenbaras-det är väl bra?
Kryddan03
19-07-2010, 20:13
CITAT (Owe J @ 11-07-2010, 20:58)  Väljer man Kryddans något negativa tolkning innehåller väl de flesta vetenskapliga böcker och t.ex. Svenska Akademiens ordlista inga absoluta sanningar utan de aktuella prioriteringarna. Botanister liksom forumister har ofta olika åsikter men RHS databas, som anses vara korrektast och ganska långsam med att införa ändringar hade namnändingen från Betonica till Stachys införd 1994. namnbytet är troligen äldre, men det är den äldsta bok jag har tillgänglig just nu. Jag förstår inte riktigt meningen med det här hårklyveriet men det påminner mig om varför jag förra gången ledsnade på diskussionerna i det här forumet. Jag låter er därför fortsätta att hållas med både felaktiga och eventuellt föråldrade namn. Tog bort... orkar inte...
mimmi 1
22-07-2010, 21:19
men oj så djupa diskussioner det blev av min enkla fråga! men tack ändå för sakkunnigheten som tycks råda!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|