silos
herkules
jag tror att de flesta inte protesterar för att DE har det bra och skiter rätt hårt i alla andra.
de som är sjuka orkar inte.
andra kanske tror att de är ensamma typ - det är ändå ingen idé att jag säger något.
men vi har de politiker vi har och eftersom de flesta har det väldigt bra här i sverige och ordet solidaritet och kollektiv inte betyder ett skapandes grand så är det som det är.
mamamaggan
Svaret går nog att finna i vårt kynne , se på t ex fransmännen . När de protesterar så görs det rejält. Vi är också väldigt påverkade av Jantelagen, gör inget som gör att du märks och som kan ge upphov till att det pratas om dig.

Sedan kan det också vara så att man tycker att det kan bli för jobbigt att engagera sig. Man vill hellre sitta hemma och se på TV när någon annan gör något för sina medmänniskor ( fast det tenderar att bli mer och mer sällan ):
Huggorm
I stället för att protestera bör man komma med konstruktiva förslag om hur man skall lösa problemet. Grunden till allt som räknas upp i startinlägget är brist på pengar, så det är bara att fundera ut sätt att få tag på ännu mera pengar, det är nyttigare än att protestera eller gnälla.
gnon49
Kommunerna får väl prioritera vad skattemedlen skall användas först till.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 10-07-2010, 18:37) *
Kommunerna får väl prioritera vad skattemedlen skall användas först till.

Rödgröna gänget vill öka anslagen till kulturen ganska ordentligt. Det kan jag tycka är en felaktig prioritering.
silos
CITAT (herkules @ 10-07-2010, 10:55) *
jag tror att de flesta inte protesterar för att DE har det bra och skiter rätt hårt i alla andra.
de som är sjuka orkar inte.
andra kanske tror att de är ensamma typ - det är ändå ingen idé att jag säger något.
men vi har de politiker vi har och eftersom de flesta har det väldigt bra här i sverige och ordet solidaritet och kollektiv inte betyder ett skapandes grand så är det som det är.

Jag håller med dig!

CITAT (mamamaggan @ 10-07-2010, 13:15) *
Svaret går nog att finna i vårt kynne , se på t ex fransmännen . När de protesterar så görs det rejält. Vi är också väldigt påverkade av Jantelagen, gör inget som gör att du märks och som kan ge upphov till att det pratas om dig.

Sedan kan det också vara så att man tycker att det kan bli för jobbigt att engagera sig. Man vill hellre sitta hemma och se på TV när någon annan gör något för sina medmänniskor ( fast det tenderar att bli mer och mer sällan ):

Så kan det också vara1
silos
Huggorm
CITAT (silos @ 12-07-2010, 11:40) *
Jag tror inte att pengar är problemet,utan empatin hos de stormrika i våran värld!!!
Dessa skulle behöva leva under ett år eller så de fattigas liv,så kanske skulle de börja förstå mera!
Politikerna skulle behöva ligga på en långvårds avdelning under en lång tid för att kunna förstå och så vidare....

Det finns ytterst få riktigt rika i vårt land, och även om dom betalade allt dom hade i skatt skulle det inte räcka långt. De som kan betala allt är den stora massan av arbetande, de som redan sliter under ett skattetryck som är över 50%.
Bengalow
Hur många procent av din lön betalar du i Sverige, Huggorm?
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 12-07-2010, 12:48) *
Hur många procent av din lön betalar du i Sverige, Huggorm?

Större delen av nettolönen, i Norge betalar jag bara boendet och lite mat. Men vad har det med saken att göra förstår jag inte?
Bengalow
Du betalar inte en krona i inkomstskatt i Sverige, och ändå har du mage att klaga!
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 12-07-2010, 13:58) *
Du betalar inte en krona i inkomstskatt i Sverige, och ändå har du mage att klaga!

Vart har jag klagat? Jag konstaterade fakta, och det är en annan sak. För övrigt har jag väll rätt att klaga på sådant jag anser felaktigt även om det inte drabbar mig personligen?
herkules
CITAT (Huggorm @ 12-07-2010, 12:34) *
Det finns ytterst få riktigt rika i vårt land, och även om dom betalade allt dom hade i skatt skulle det inte räcka långt. De som kan betala allt är den stora massan av arbetande, de som redan sliter under ett skattetryck som är över 50%.

så klart att det inte handlar om att 25 personer ska dra runt hela välfärdssverige men om alla hjälps åt och om de som har mer ger lite mer så funkar det.
problemet är att många i sverige har det så jäkla bra och är inte beredda att släppa en millimeter på det vi har och vi är heller inte ett dugg intresserade av att protestera mot politiker som fattar det ena dumma beslutet efter det andra - vi har det ju bra så varför bry sig?
herrgud, vi vill ha en ny platt-tv, sen kostar faktiskt thailandresan också, ny kamera måste vi ha och en ny bil för att köra barnen till skolan.
det är SÅ det har blivit och det känns lite trist för en sann kollektivvän smile.gif

CITAT (Huggorm @ 12-07-2010, 14:05) *
Vart har jag klagat? Jag konstaterade fakta, och det är en annan sak. För övrigt har jag väll rätt att klaga på sådant jag anser felaktigt även om det inte drabbar mig personligen?

nej det har du inte
Huggorm
CITAT (herkules @ 12-07-2010, 14:21) *
så klart att det inte handlar om att 25 personer ska dra runt hela välfärdssverige men om alla hjälps åt och om de som har mer ger lite mer så funkar det.

Men det gör dom ju redan? Det är ändå bara en ideologisk fråga, det blir ju inga summor att tala om i alla fall, sett till den totala skatteintäkten.
CITAT (herkules @ 12-07-2010, 14:21) *
nej det har du inte

Får jag inte klaga på att många oskyldiga drabbas i Irak heller då för att ta ett exempel, det drabbar ju inte heller mig?
herkules
CITAT (Huggorm @ 12-07-2010, 14:28) *
Men det gör dom ju redan? Det är ändå bara en ideologisk fråga, det blir ju inga summor att tala om i alla fall, sett till den totala skatteintäkten.

Får jag inte klaga på att många oskyldiga drabbas i Irak heller då för att ta ett exempel, det drabbar ju inte heller mig?

det konstiga med sverige är att de som redan har får mer och de som bara har lite får mindre. jag får det liksom inte att gå ihop om alla bidrar såsom du säger.

jo så klart att du får tycka, det var bara ett taffligt försök till skämt.
Huggorm
CITAT (herkules @ 12-07-2010, 16:24) *
det konstiga med sverige är att de som redan har får mer och de som bara har lite får mindre. jag får det liksom inte att gå ihop om alla bidrar såsom du säger.

Får mer? Får behålla mer av sina egna pengar menar du?
herkules
CITAT (Huggorm @ 12-07-2010, 17:30) *
Får mer? Får behålla mer av sina egna pengar menar du?

det är väl allas pengar?
Huggorm
CITAT (herkules @ 12-07-2010, 17:38) *
det är väl allas pengar?

När folk tvingats ge ifrån sig de pengar de tjänat på sitt eget arbete övergår de i statens ägo, och blir därmed på sätt och vis allas pengar ja...
Bengalow
Nej, där har du ett fundamentalt fel, Huggorm! De pengar vi betalar in till statskassan åtekommer till den enskilde och avänds till bl.a. vård och omsorg, gator, samhällsuppbyggnad m.m.
När du ev. tvingas att läggas in på sjukhus, så är det samhället - vi - som betalar för din vård, fastän du betalat skatt till norska staten...jag tror inte dom kommer att kännas vid dig då.
herkules
CITAT (Huggorm @ 12-07-2010, 17:41) *
När folk tvingats ge ifrån sig de pengar de tjänat på sitt eget arbete övergår de i statens ägo, och blir därmed på sätt och vis allas pengar ja...

jajjemän - mera sånt bravo.gif
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 12-07-2010, 18:20) *
Nej, där har du ett fundamentalt fel, Huggorm! De pengar vi betalar in till statskassan åtekommer till den enskilde och avänds till bl.a. vård och omsorg, gator, samhällsuppbyggnad m.m.
När du ev. tvingas att läggas in på sjukhus, så är det samhället - vi - som betalar för din vård, fastän du betalat skatt till norska staten...jag tror inte dom kommer att kännas vid dig då.

Jag betalar nog in betydligt mer skatt än jag förbrukar. Det är inte bara inkomstskatt man betalar, utan bränsleskatt, alkoholskatt, , vägskatt, moms, fastighetsskatt och så vidare i alla evighet. Dessutom har jag jobbat en del i Sverige också, men i valet mellan att försörjas av det offentliga eller emigrera så valde jag det senare. Du verkar anse att jag är något av en svikare gentemot Sverige eftersom du drar upp det gång på gång, men det tycker jag inte själv.
Bengalow
Du betalar skatt i Sverige som vilken turist/konsument som helst, varken mer eller mindre. Fastighetsskatten finns inte längre, så den betalar du inte.

Sedan säger du att skattetrycket är för krafigt ? Vänd dig till den norska oppositionen. Här är vi inte intresserade av deras skattepolitik.

Om du blir sjuk i Sverige, så får vi, som betalar skatt här se till att ordna så du blir omskött. Tack för kaffet!
gnon49
CITAT (Huggorm @ 12-07-2010, 18:53) *
Jag betalar nog in betydligt mer skatt än jag förbrukar. Det är inte bara inkomstskatt man betalar, utan bränsleskatt, alkoholskatt, , vägskatt, moms, fastighetsskatt och så vidare i alla evighet. Dessutom har jag jobbat en del i Sverige också, men i valet mellan att försörjas av det offentliga eller emigrera så valde jag det senare. Du verkar anse att jag är något av en svikare gentemot Sverige eftersom du drar upp det gång på gång, men det tycker jag inte själv.

Varför skulle du vara svikare för att du arbetar i Norge. trams. Det finns överenskommelser mellan länder som reglerar hur och när arbetskraften rör sig över gränserna. Många norrmän skattar ju i Sverige. Vi kan söka arbete utanför Sverige utan att förlora allt för mycket av skyddsnätet. Så länge man är svensk medborgare så har det ingen betydelse var man arbetar eller bor. Inom EU tror jag man tjänar ihop t.ex sin pension i det land man skattar. Vilket ju kan bli flera länder under ett arbetsliv.
xlxl67
CITAT (silos @ 10-07-2010, 09:55) *
HUR kan det komma sig att medborgare här i Sveariket inte protestera mera mot alla orättvisor i vårat samhälle?!?
Politikerna tycks få göra som de vill:dagisavdelningar måste ta emot flera barn
skolorna får inte tillräckligt med resurser
från de sjuka tas bort personliga assistenter
vårdplatser minskas
pensionerna minskas
maten blir dyrare
sjuka människor tvingas till ett arbete
och så vidare......

Så VARFÖR protestera vi inte????
Är det för att så länge vi har det själva bra så struntar vi i de som har hamnat på livets skuggsida och inte längre gör "nytta" i samhället????

Men som sagt VI har själva valt våra politiker,eller hur!?!

Tror de flesta har fullt upp med sitt o inte orkar. Bra frågor du ställer ivf. Jag kommer rösta för just detta också. Något av de viktigaste är att ta hand om de gamla, värna om de fysiskt/psykiskt sjuka -alla kan inte arbeta 100%. Att inte alla har en säng att ligga i varje natt är en skam. Ekonomin/kapitalet löser sig alltid till slut. Vård måste alla ha tillgång till billigt gärna med beskostnad på högre skatter. Summarus tycker jag Sverige är ett fantastiskt land på alla sätt men vi kan ju alltid bli lite bättre;)
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 12-07-2010, 20:01) *
Du betalar skatt i Sverige som vilken turist/konsument som helst, varken mer eller mindre. Fastighetsskatten finns inte längre, så den betalar du inte.

Sedan säger du att skattetrycket är för krafigt ? Vänd dig till den norska oppositionen. Här är vi inte intresserade av deras skattepolitik.

Om du blir sjuk i Sverige, så får vi, som betalar skatt här se till att ordna så du blir omskött. Tack för kaffet!

Fastighetsskatten finns fortfarande, men har bytt namn till "fastighetsavgift" eller något liknande. Den får jag snällt betala.

Jag betalar som sagt en del skatt på min konsumtion, och har därmed en hel del inbetalning till godo. Alla skattepengar hamnar i samma säck, dom delas inte upp eller öronmärks.

Jag planerar att komma tillbaka till Sverige så fort det blir en plats ledig här för mig. Därför är jag i högsta grad intresserad av Sveriges skattepolitik. Enligt ditt resonemang skulle alltså bara de som betalar in skatt få vara med och påverka, eller till och med säga sin åsikt? Kanske man skulle få ge olika många röster i förhållande till hur mycket skatt man betalar också? 50k per år= en röst, 100k två röster, 150k tre röster och så vidare?

CITAT (xlxl67 @ 12-07-2010, 20:51) *
Ekonomin/kapitalet löser sig alltid till slut.

Visst, vi får väll göra som Grekland till slut, den lösningen finns alltid...
Bengalow
Visst kan vi göra som i Grekland...dom har 10 % inkomstskatt rakt över. Det hade väl passat dig. Tjänar man en miljon så betalar man 100 papp och har 900 kvar. Tjänar man 100 lakan, så har man 90 lakan kvar. Kostnadsläget i Grekland ligger på 97% av den svenska. Hur klarar man det med en genomsnittlig familj på 2 barn och 2 vuxna. Månadslönen ligger på mindre än hälften därnere, jämfört med oss.

Men du kanske vill ha det systemet som dom har? Det gynnar i varje fall höginkomsttagare. Ta och titta dig omkring i världen, Huggorm! Var har människor det bäst - där dom delar på ansvaret genom skattefördelning, eller där var och en får klara sig efter egen förmåga?
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 12-07-2010, 22:10) *
Ta och titta dig omkring i världen, Huggorm! Var har människor det bäst - där dom delar på ansvaret genom skattefördelning, eller där var och en får klara sig efter egen förmåga?

Det beror på vad man menar med att ha det bäst. Jag tror i alla fall inte att svenska folket är lyckligast, den saken är säker. Och jag tror inte att det är i de kommunistiska länderna heller, trots att det delas lika med millimeterrättvisa.
Bengalow
Du kan då vrida och vända på svaren, så man vet inte vilken fråga du besvarar. Lägg av!
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 12-07-2010, 22:18) *
Du kan då vrida och vända på svaren, så man vet inte vilken fråga du besvarar. Lägg av!

Det är sällan svart eller vitt, ja eller nej, tyvärr är verkligheten så mycket mera komplex än så
Motti
Jag protestera mot allt tjafs här där man inte kan acceptera att alla har olika åsikter !bra att bli vuxen ibland whistling.gif
*Stintan*
blev fel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon