Full version: lavendel dör!
nana
har planterat en rad med lavendel i min nyanlagda rosrabatt. satte fem plantor som alla blev bruna och vissnade till slut ned helt. jag tänkte att de förmodligen fått för mycket vatten, eftersom jag var tvungen att vattna ganska mycket på rosorna.
nu har jag satt ny lavendel. har vattnat väldigt försiktigt, undviker att vattna på lavendeln när jag vattnar rosorna. ändå börjar de nu bli bruna. jag förstår verkligen inte vad jag gör för fel!?
planteringen ligger i söderläge, jorden är lite sandig/grusig i botten blandad med bra planteringsjord.

nån som har något råd? så ledsamt att se ännu en omgång lavendelplantor vissna bort.
kerstin z5-6
Om de sitter o samma rabatt blir det antagligen för fuktigt hur du än gör..I och med att rosorna är nyetablerade och behöver vattnas mkt.
Lavendel kan du så själv till våren , det är lätt.Jag skulle ta upp de som lever o kruka dem ett tag så du kan ha koll på vattningen.
När rosorna växt mera och har större rotsystem kan du säkert ha lavendel framför.. särskilt om du gör ett grusigt "dike " åt dem framför rosrabatten
nana
Tack för ditt svar!

Kan jag sätta ned dem i slutet av sommaren tror du? Om jag gör ett dike med grus i botten? Antar att det blir svårt att övervintra dem annars eftersom jag inte har något växthus.
Hur mycket vatten skall de egentligen ha? Det är så lurigt eftersom det bruna gör att de ser uttorkade ut, trots att de då uppenbarligen är överbevattnade.
Alla säger att lavendel skall vara så lätt, men det verkar verkligen svårt att få det att fungera. Rosor och lavendel brukar väl vara en klassisk och vanligt förekommande kombination? Något mer jag ska tänka på med jorden?

CITAT (kerstin z5-6 @ 10-07-2010, 12:00) *
Om de sitter o samma rabatt blir det antagligen för fuktigt hur du än gör..I och med att rosorna är nyetablerade och behöver vattnas mkt.
Lavendel kan du så själv till våren , det är lätt.Jag skulle ta upp de som lever o kruka dem ett tag så du kan ha koll på vattningen.
När rosorna växt mera och har större rotsystem kan du säkert ha lavendel framför.. särskilt om du gör ett grusigt "dike " åt dem framför rosrabatten

kerstin z5-6
Du ska inte ha grus bara i botten utan i stort sett bara grus ända upptill kanten ,sandkornstorlek till lillfingernagel
Jag har fina lavendel hos mej-de ska eg inte gå i z6-och de står i enbart stenmjölsgrus, bäst växer de mellan stenplattorna under dem är det ren sand...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon