Full version: klippa ned spireor...
polecat
Jag har Bjrkspirea och Norrlandsspirea planterat runt min veranda. Efter vr vargavinter ser de inte srskilt roliga ut. Det r en stor del av buskarna som har torkat.
Min frga r om jag ska klippa ned dem nda ner till marken och i s fall nr ska jag gra detta ?
Bassam
Hej

1 Du kan klippa ner dem under JAS period .

2 Du kan ocks borta risiga och gamla men du ska korta dem r yngre r bttre ocks under JAS period.

H:Bassam
Shabbadang
CITAT (polecat @ 10-07-2010, 11:14) *
Jag har Bjrkspirea och Norrlandsspirea planterat runt min veranda. Efter vr vargavinter ser de inte srskilt roliga ut. Det r en stor del av buskarna som har torkat.
Min frga r om jag ska klippa ned dem nda ner till marken och i s fall nr ska jag gra detta ?

Nr du skriver "torkat", betyder det att de har ftt kldskador och inte spricker ut? D kan de helt enkelt vara dda, men om de kommer lite skott nere p stammen eller lngst ned s finns det liv och d r det bara att klippa ner omgende.

Jag har rtt ofta sett att bjrkspirea ftt fula vinterskador, s den r nog inte s enormt robust som man trott. Eller s r den knslig mot viss typ av vinter eller hst. Det r ju relativt sllan som ren kyla tar dd p vxter, men om hsten varit mild och vt s mognar vxterna av senare och d kan en riktigt kall vinter ta kncken p dem.

Vilken sort r norrlandsspirea frresten? r det den rosa S. japonica 'Odensala' som avses?
polecat
Jag tror att det r mnga kvistar som r dda men lite hr och dr r det kvistar som har blad.
Norrlandsspirean r en "Odensala".
Det r frgan om det r bst att klippa ned hela busken eller ska jag bara gallra bort sdant som r dtt?
sa, mlardalen zon 2
Bda klarar nedklippning MEN d det gller totalfryngring s r det vrvinter som gller som beskrningstid fr d fr man bra skottbrytning, klipper man under JAS fr man oftast inte s mycket nya skott + nr det gller buskar s fr man ju en skottbrytning sent p ssongen som ofta inte hinner mogna av = de blir frostskadade under vintern s JAS-beskrning funkar bttre p trd. Jag skule nja mig med att ta bort dtt och gra en hrdare beskrning nsta r.

Man kan gra totalfryngringar med jmna mellanrum ifall vxterna blir fr risiga det vrsta som kan hnda r att blomning uteblir ngot r. Annars funkar det ven bra att gallra ltt varje r genom att klippa bort grenar lngt nere i busken beskrningstid vrvinter (alt. direkt efter blomning ifall det r vrblommande spireor).
polecat
Tack fr svar nu gr jag ut och klipper bort de dda kvistarna och gr sedan en total nedklippning till vren.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon