Full version: klippa ned spireor...
polecat
Jag har Björkspirea och Norrlandsspirea planterat runt min veranda. Efter vår vargavinter ser de inte särskilt roliga ut. Det är en stor del av buskarna som har torkat.
Min fråga är om jag ska klippa ned dem ända ner till marken och i så fall när ska jag göra detta ?
Bassam
Hej

1 Du kan klippa ner dem under JAS period .

2 Du kan också borta risiga och gamla men du ska korta dem är yngre är bättre också under JAS period.

H:Bassam
Shabbadang
CITAT (polecat @ 10-07-2010, 11:14) *
Jag har Björkspirea och Norrlandsspirea planterat runt min veranda. Efter vår vargavinter ser de inte särskilt roliga ut. Det är en stor del av buskarna som har torkat.
Min fråga är om jag ska klippa ned dem ända ner till marken och i så fall när ska jag göra detta ?

När du skriver "torkat", betyder det att de har fått köldskador och inte spricker ut? Då kan de helt enkelt vara döda, men om de kommer lite skott nere på stammen eller längst ned så finns det liv och då är det bara att klippa ner omgående.

Jag har rätt ofta sett att björkspirea fått fula vinterskador, så den är nog inte så enormt robust som man trott. Eller så är den känslig mot viss typ av vinter eller höst. Det är ju relativt sällan som ren kyla tar död på växter, men om hästen varit mild och våt så mognar växterna av senare och då kan en riktigt kall vinter ta knäcken på dem.

Vilken sort är norrlandsspirea förresten? Är det den rosa S. japonica 'Odensala' som avses?
polecat
Jag tror att det är många kvistar som är döda men lite här och där är det kvistar som har blad.
Norrlandsspirean är en "Odensala"´.
Det är frågan om det är bäst att klippa ned hela busken eller ska jag bara gallra bort sådant som är dött?
Åsa, mälardalen zon 2
Båda klarar nedklippning MEN då det gäller totalföryngring så är det vårvinter som gäller som beskärningstid för då får man bra skottbrytning, klipper man under JAS får man oftast inte så mycket nya skott + när det gäller buskar så får man ju en skottbrytning sent på säsongen som ofta inte hinner mogna av = de blir frostskadade under vintern så JAS-beskärning funkar bättre på träd. Jag skule nöja mig med att ta bort dött och göra en hårdare beskärning nästa år.

Man kan göra totalföryngringar med jämna mellanrum ifall växterna blir för risiga det värsta som kan hända är att blomning uteblir något år. Annars funkar det även bra att gallra lätt varje år genom att klippa bort grenar långt nere i busken beskärningstid vårvinter (alt. direkt efter blomning ifall det är vårblommande spireor).
polecat
Tack för svar nu går jag ut och klipper bort de döda kvistarna och gör sedan en total nedklippning till våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon