|
Hallå! Jag håller på att försöka övertala karln min om att vi borde ge upp på gräsmattan (som verkligen inte funkar alls här på grund av stora träd och pyttepyttelite jord) och i stället göra en mer ovanlig trädgård med mycket mossa, stenpartier och krukor. OCH med stepping stones/trampsten som slingrar sig runt bland allt! Och just dessa gångar är vad jag tror vi borde börja med... Men det verkar så förj*ligt dyrt med platta stenar! Framförallt oregelbundna sådana, som jag skulle vilja ha! Nån som har tips på var man kan hitta billig trampsten? Vet att man kan göra egna betongplattor men jag skulle så gärna ha något som åtminstone ser ut som sten... Tips? Och jo, om ni har en liknande vacker slingrande stig hemma... har ni lust att lägga upp bilder? Så jag kan visa karln min hur fint det kan bli!
Gunilla T
10-07-2010, 17:52
Kullersten är enkelt att lägga och billigt. Jag har gjort kullerstensgångar i hela trädgården..mindre arbete med än gräs.
[attachment=52120:DSCN17320001.JPG]
Gunilla, det där ser trampvänligt ut och vackert dessutom! Har du gjutit för stenarna - hur? Och lagt på vilket underlag så att det inte spricker?
Vilket arbete i övriga trädgården! Finns det fler bilder så man får kika in någonstans?
Ja Gunilla det är jättefint! Hade vi en större trädgård så hade det varit ett intressant alternativ att göra så... Men vi har en så liten trädgård (radhusträdgård) att en kullerstensgång skulle svälja halva ytan... =( I nästa trädgård kanske... Tror på enstaka stenar här ändå... Och yay, har lyckats sälja idén till mannen så idag ska vi dra ut och leta sten!
Gunilla T
11-07-2010, 08:35
Har inget album men har är två bilder till;
[attachment=52139:DSCN17420001.JPG] [attachment=52140:DSCN17220001.JPG]
Dethär är skogsmark som jag grävt upp och anlagt trädgården i - lite i taget har jag grävt mig in. Terrängen är stenig - både ovan och under jord så naturen har till stor del fått bestämma hur det ser ut och var det varit möjligt att ta sig fram. Finns inga gräsmattor i själva trädgården - de kräver för mycket arbete.
Jag är stentokig kan man nog säga, kan inte låta bli att sätta sten. Alla gångar är belagda med kullersten som vi hämtar från ett grustag. En släpkärra sten kostar 125 kr!!!
Det viktiga är att göra ett bra underarbete - det lönar sig inte att försöka fuska. Jag gräver bort allt rotogräs och fyller upp med vanlig sand, inget är murat. Kullerstenar har nästan alltid någon sida som är platt, den vänds uppåt. Man skall inte ta stenar som är helrunda eller äggformade. Stenarna passar jag sedan in med varandra i sandunderlaget. De sitter mycket stadigt eftersom de är rejält tunga och tjälen på vintern kan inte rubba dem.
Undviker att göra raka linjer eller perfekta rundlar, det ger ett mer spännande och levande intryck.
Gudars vad fint...  Otroligt bra gjort! Jag älskar den stilen... Varför ska man vara så fixerad vid raka linjer, perfekta fyrkandet och stora gräsmattor? Jag tar hellre en dynamisk, böljande form som känns mer naturlig!
Gunilla T
11-07-2010, 09:05
Jaa..vi är så strukturerade och det är lätt att rada och rada och...men det blir stelt. Jag försöker tvinga mig att tänka i andra banor...sätta stenar i rabatter och stenbumlingar på tvären här och där bara för att bryta av...
Men allt är ju tycke och smak förstås.
Hemkommen från shoppingtur, inga stenar.  Fy faasiken vad dyrt det är! Fyrkantiga betongplattor kostar ju nästan ingenting, 15 kr, men precis samma sorts betongplattor som råkar vara RUNDA och lite mindre kostar typ 80 kr. Jädra skillnad! Vill man sen ha lite snyggare steppingstones som faktiskt ser ut som sten och inte betong så kostar dom 159 kronor styck!!!  Hur fint det än är så går det inte... Får vänta tills vi flyttat till mer långsiktigt boende.
Fågelvägen
11-07-2010, 14:39
Kolla på Blocket! Där säljs ofta överblivna stenar, också fina oregelbundna trampstenar.
Tack för fascinerande bilder Gunilla. Då vet jag, de är satta i sand/grus alltså. Inspirerande!
Yay! Som av en slump kikade vi in på en liiiiten sten och trä-butik på landet och vi hittade jäääättefin glimmerskiffer för inte alls så dyrt pris och weeeee det blir jättefint! *happy happy*
Gunilla T
12-07-2010, 19:22
Men så roligt Fny!...nu kan du förverkliga dina idéer!
Plattor lagda!
Gunilla, vilket otroligt jobb ni måste ha lagt ned och jag antar att det kräver sitt underhåll för att det ska se så där friskt ut! Jag är verkligen djupt imponerad!!! Jag undrar vad det är för en fin liten grön växt du har som väger "över" gången på den nedre bilden, alltså den som är precis intill gången i överkant. Fny, det där ser ju jättenbra ut! Om det sedan bara kunde regna lite så att det ramas in av grönt istället...  Men nä, inte för oss strax norr om Sthlm inte!
Kullatorpet
27-07-2010, 08:24
CITAT (Gunilla T @ 11-07-2010, 09:35)  Har inget album men har är två bilder till;
[attachment=52139:DSCN17420001.JPG] [attachment=52140:DSCN17220001.JPG]
Dethär är skogsmark som jag grävt upp och anlagt trädgården i - lite i taget har jag grävt mig in. Terrängen är stenig - både ovan och under jord så naturen har till stor del fått bestämma hur det ser ut och var det varit möjligt att ta sig fram. Finns inga gräsmattor i själva trädgården - de kräver för mycket arbete.
Jag är stentokig kan man nog säga, kan inte låta bli att sätta sten. Alla gångar är belagda med kullersten som vi hämtar från ett grustag. En släpkärra sten kostar 125 kr!!!
Det viktiga är att göra ett bra underarbete - det lönar sig inte att försöka fuska. Jag gräver bort allt rotogräs och fyller upp med vanlig sand, inget är murat. Kullerstenar har nästan alltid någon sida som är platt, den vänds uppåt. Man skall inte ta stenar som är helrunda eller äggformade. Stenarna passar jag sedan in med varandra i sandunderlaget. De sitter mycket stadigt eftersom de är rejält tunga och tjälen på vintern kan inte rubba dem.
Undviker att göra raka linjer eller perfekta rundlar, det ger ett mer spännande och levande intryck. Oj, vad fint !! Ska visa min man detta så han ser att det finns fler än jag som Älskar stenar. Men du har betydligt fler.
Gunilla T
27-07-2010, 08:49
CITAT (Peztis @ 19-07-2010, 20:32)  Gunilla, vilket otroligt jobb ni måste ha lagt ned och jag antar att det kräver sitt underhåll för att det ska se så där friskt ut! Jag är verkligen djupt imponerad!!!
Jag undrar vad det är för en fin liten grön växt du har som väger "över" gången på den nedre bilden, alltså den som är precis intill gången i överkant. Oj..har inte sett din fråga förut Peztis. Om du menar växten på den högra bilden är det Pachysandra terminalis `Green carpet´ - skuggröna
Gossen Ruda
27-07-2010, 16:17
Smaken är som baken, jag föredrar en fin gräsmatta för att binda ihop trädgården och som man kan gå på för att kolla rabatterna. Såna stengångar skulle nog inte funka hos mig pga det fuktiga läget. Dels så har jag ordentlig tjälskjutning på vintern och bra grogrund för mossa på sommaren. För att inte tala om allt gräs som hade slagit rot på gångarna. Använder du mycket Roundup?  Det hade jag fått göra. Jag förmodar att du har ganska torrt läge?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|