Full version: Problem med Kaprifol
henrikrosen
Jag har för tre år sedan planterat två kaprifoler. En så kallad äkta Kaprifol och en Svensk Kaprifol. Båda växer så det knakar och i år fick båda massor med knoppar. Jag trodde jag skulle få massor av vackra och väldoftande blommor men efter ett tag så tappar den alla knopparna. På den äkta kaprifolen kom det fyra blommor men ingen av dem han slå ut full innan de dog. Förra året vattnade jag 2-3 ggr i veckan så då trodde jag att jag vattnade för mycket men i år har jag inte vattnat lika ofta och ändå blir det inte blommor.

Vad gör jag för fel, eller rättare sagt vad skall jag göra för att få den att blomma.
Bassam
Hej

Orsaker för att knoppar ramla :

1 Att du vattna mera.
2 att du inte har väldränerad jord
3 att den jorden har mycket kalk eller salt.
4 hög väder gradar med lite fuktighet.
5 Svamp sjukdom den ser ut att knoppar blir svart inne ifrån eller ut ifrån.

H:Bassam
Fågelvägen
Om du petar sönder en av blomknopparna kanske du hittar en liten grön larv och lite svartnat gegg som antagligen är avbitna ståndare och pistiller.
Hos oss har nästan alla kaprifolens knoppar förstörts inifrån av ca 2 mm långa larver. Jag vet inte vad det blir av larverna och har inte gjort något för att bli av med dem. Det verkar vara för sent nu när blomknopparna redan faller av.
Tacksam om någon kan tipsa om förebyggande vård för nästa år?
Åsa, mälardalen zon 2
Kaprifolfjädermott
Fågelvägen
Tack Åsa!
Bassam
Hej
Det är bättre om du samla skadad och bränna dem plus du kan använda vinter olja under höst tiden.
henrikrosen
Mina växer där de får en hel del sol. Bara en stund runt lunch som de har lite skugga. Det är mycket sand och sten i marken här men jag har fyllt på med planteringsjord när jag planterade. Har hittat ett par gula larver drygt 1,5 - 2 meter där ifrån förra veckan. För övrigt har jag märkt att det är någon väldigt klibbig vätska som är på bladen runt om knopparna efter de trillat loss.
Gunilla T
Du har ju fått svaret av Åsa.

Den billiga planteringsjorden är bara skräp - innehåller mest torv och ingen näring.
henrikrosen
Nä, tror inte det är larverna för knopparna hinner inte bli så stora, högst 2-3 mm. Tar jag i dem så lossnar de lätt och de smular sig om jag klämmer på dem.

Ger dem en sommar till sen får jag väl byta till något annat.

Köper inte billig planteringsjord för de brukar ju inte vara något vidare.
Bassam
Hej

Också köpa inte billiga växter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon