Cilla
Sörmland-Uppland: Nu har jag satt igång bevattning också för de större fruktträden. De yngre, under 10 år, brukar behöva vatten också vid mindre torkor än så här, men nu behöver också de vuxna och äldre träden rejält bevattningsstöd för att orka behålla sina frukter och för att växa de sista veckorna innan tillväxten avstannar.

Tecken på att träd, också större, behöver vatten:
Att markväxter gulnar
Slappa blad, ibland lite nedhängande (då har det redan skett en störning)
Bladfall, större mängder kartfall än vad som är normalt för månaden (då har trädet redan fått en rejäl torkstress)
Vitt daggigt mjöl på bladen, i vissa fall större mängder löss än vad som är vanligt (då är det sent men inte för sent)
Körsbärsträd med gummiflöde, andra träd som angripits av något som minskar bladmassan (bättre sent än aldrig)

Träden ska vattnas där de tar upp vatten och näring, dvs i marken kring kronans ytterkanter eller under hela trädet och en bit utanför. Vattna med spridare som får stå på en hel natt om du kan och har tillgång till vatten. Vattna annars med minst 50 liter vatten i veckan. Låt droppbevattning vara på hela tiden.

På ett ställe hade jag inte tillgång till vatten. Då fick det bli bräckt sjövatten. Bättre vattna mindre perfekt än att inte vattna alls.

Ett stort körsbärsträd kom jag sent till. Bladen hängde redan i hela trädet och ett lager körsbärskart låg på marken. Spridare fick stå på i två nätter. Redan efter första natten reste sig bladen. Nu sitter körsbären kvar och mognar.
Cilla
Vattningsbehovet för träd i Sörmland/Uppland är riktigt stort nu. Större än på många år. Även etablerade träd, 10 år och uppåt, behöver vatten.
Bassam
.Hej

Du kan sprida vatten över dem nästan en timma varje morgon.
H:Bassam

Huggorm
Problemet är ju bara att stora träd dricker så vansinnigt mycket vatten. Har man egen brunn så tömmer man snart den.
Bassam
Hej
. I dag såg jag många buskar och gräs matta dog på Stockholm området på grund av torka.

Obs
Jag blir mycket ledsen och arge på slarva människor.

HelenJ
CITAT (Cilla @ 16-07-2010, 00:35) *
Vattningsbehovet för träd i Sörmland/Uppland är riktigt stort nu. Större än på många år. Även etablerade träd, 10 år och uppåt, behöver vatten.

Det är inte lätt när det är bevattningsförbud med slang (kommunalt vatten) och alla åar och andra vattendrag är mer eller mindre uttorkade. Så jag är ute och smyger med slangen på nätterna.....
Andreas A
Man kan också överväga att respektera bevattningsförbuden g.gif
HelenJ
CITAT (Andreas A @ 18-07-2010, 13:06) *
Man kan också överväga att respektera bevattningsförbuden g.gif

Övervägt - och förkastat. Bättre att min katsura får 15 min med slangen (utan stril) än att jag duschar den dagen....
Aqvakul
CITAT (HelenJ @ 18-07-2010, 18:56) *
Övervägt - och förkastat. Bättre att min katsura får 15 min med slangen (utan stril) än att jag duschar den dagen....

tummenupp.gif kompiskram.gif
Bassam
Hej

Det är bra om man satsa på dropp vattning som är dyra från början men de spara mycket vatten också ska man satsa på bra jord som har bra lera så ska man använda vanliga jord , man ska inte satsa på jorden som innehåller bara torv med lite näring.

Alexander-VG-zon3
då jag inte har tillgång till att vattna växterna i trädgården, så har den inte fått någon droppe vatten på hela sommaren förutom det som kommer från regnet. trädgården är i nord/östra skåne och har haft det torrt i sommar.

alla mina växter kommer återhämta sig, även gräsmattan kommer bli grön. dom väl etablerade fruktträden bryr sig inte nämnvärt om torkan (de är ca 60-80år gamla). de klarade 2006års torka (ca 3månader). och har klarat denna också utan problem och ger som vanligt mängden med frukt.

mina andra buskar och träd verkar inte må så himla dåligt, dom har inte samma ''glans'' men ändå i ganska god vigör de flesta. sedan har jag ju planterat träd och buskar som tål torka. mitt havtorns''träd'' har aldrig mått bättre. sedan finns där väl dom som mår sämre av mina träd och buskar. hade jag haft tillgång till att vattna så hade jag gjort det för mina buskar och såklart andra träd som inte är så etablerade, annars så hade jag försökt att vattna så lite som möjligt.

men kan man stödvattna så ska man såklart göra det, det gör ingen skada.
Huggorm
Det enda som har haft problem i år är det nyplanterade, och då har jag inte vattnat speciellt mycket. Fast vi har ju inte haft det riktigt lika torrt här heller, som det varit och är på ostkusten
Andreas A
Marknaden för dessa produkter är väl fortfarande förhållandevis liten i Sverige då vi har billigt och bra vatten. Det kanske är lösningen för att kunna vattna träden och ta en skön dusch med gott samvete samma dygn trostar.gif
http://www.plastinject.se/watersystems/sortiment.asp
Bassam
Hej

Vi ska inte räkna för det här året men vi ska räkna till framtiden .

Obs :

Det blir världen varmare.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon